Hvordan går man fra at være den nederste hakkekylling til at have en kæreste? Hvad gør man når andre piger pludselig også er interesserede i én? Kan mennesker virkelig forandre sig? Og hvem er egentlig de gode og hvem er byens skurke?

God eller ond?

Kenneth Bøgh Andersens superhelt er vendt tilbage i “Antboy vender tilbage 2 - Fortidens skygger”. Men livet er ikke blevet lettere siden sidst. En ny periode er Pelles liv er begyndt, og det er ikke let at gå fra at være den udstødte nørd til at accepteret i skolens hierarki. Det er et svært emne: Overgangen fra barn til voksen, eller mere præcist til at være ung. Jeg, som voksen, var også spændt over hvordan det ville være at besøge fortidens rodede følelser, som alle unge mennesker oplever i den sidste periode af folkeskoletiden.

Pelle er blevet kærester med Ida, som han længe har haft et godt øje til. Men ind fra sidelinjen kommer Mathilde fra karate, som Pelle er begyndt at bruge meget tid sammen med. Men man kan jo godt være venner med piger som er rigtig søde, eller kan man? Hvorfor lyver han hele tiden om det? Og som om at det ikke skulle være svært nok at navigere i, så dukker Pelles ærkefjende Christian op igen. Men han er blevet flink, efter at Pelle reddede ham ud af en brand. Men det passer ikke ind i Pelles inddeling af verden. Der må ligge noget andet bag. Enten er man god eller ond. Og sådan må det være. Men hvad gør man hvis det viser sig at være rigtigt? Og er Pelle selv stadig den gode, når han lyver for Ida? Og hvorfor er der dukket en ny spiller op på byens helte bane, som bærer et A, en dårlig dragt og ikke gør hverken ondt eller godt? Der er rigtig mange spørgsmål i Bøgh Andersens bog. Børnene har udviklet sig til begyndende teenagere, og så er intet helt som det var før. Pelle Nøhrmann er tilbage, og det samme er Antboy. Men så alligevel ikke. For Pelle er forandret.

Ikke kun én ting

Det er ikke bare en bog som en superhelt, der skal kæmpe mod skurke i en verden hvor alle superkræfter kommer fra insektbid. Livet har fået et nyt lag, som ændrer hvilke problemer der er vigtige, og hvor byens superhelt vælger at lægge sit fokus. Selvom bogen er efterfølgeren til den første “Antboy vender tilbage”, så er den udstyret med en karakteroversigt, og selve bogen henviser også til alle de tidligere episoder, så man sagtens kan læse den uden at have været med før. Teksten er fyldt med humor og illustrationer.

Superhelten Antboy gennemgår en udvikling, som bøgernes læsere også gør. Det synes jeg at Kenneth Bøgh Andersen klarer rigtig godt. Bogen er til tider helt utrolig tåkrummende, og jeg blev virkelig pinlig på Pelles vegne flere steder: Som når han ikke deltager i Christians filmaften, men ikke kan holde sig væk og ender med at deltage ved at kigge ind af vinduet. Eller da lyver for Ida, fordi hans venskab med Mathilde har udviklet sig til en hemmelighed. Bogen udvisker de barnlige skel mellem hvad der er godt og hvad der er ondt, og kaster det hele op til nyfortolkning. Den beskriver flot hvordan det kan føles ensomt at blive ældre, mens også fællesskabet fylder alting. Og så arbejder bogen med én af menneskets sværeste følelser: Jalousi. Alle oplever den, og alle har handlet dårligt på den. Det er en historie, som at være en del af et fællesskab, hvor alle forandrer sig og det kan være rigtig svært at forholde sig til, når man også selv gennemgår mange indre og ydre forandringer. Det er en fortælling, som tager læseren med ind i en teenagesdrengs indre, men også ind i en verden af superkræfter, dragter og problemerne ved myretis.

Alderstrin: Fra 10 år
Antboy vender tilbage 2 - Fortidens skygger
Forlag: Høst