Ronja Røverdatter på Teatret Zeppelin spiller netop nu og er proppet med spænding, grin og gys fra start til slut.

I en tid med 34 børnekanaler og et utal af moderne historier glædede vi os meget til at opleve en af klassikerne fra Astrid Lindgrens univers - og vi blev ikke skuffede.

Lige fra vi trådte ind i røvernes skov – teatersalen – var vi fanget af stemningen. Man kunne høre regnen dryppe på træernes top, og på scenen, mens vi gik ind, stod Røverkongen Mattis og hans to håndlangere og holdt øje med publikum, der trissede ind på plads. Regnen tog til, og med ét lød der et skrig – og Ronja var født! Fra det øjeblik sad begge børn (og mor) med store øjne og ører og grinede, gyste og krøb sammen i herlig forskrækkelse til det øjeblik, forestillingen sluttede.

Spænding til det sidste

Som den 7-årige sagde efterfølgende, så var det så spændende, at han helt glemte at han skulle tisse! Også selv om det også var ret uhyggeligt. Faktisk så uhyggeligt at der var nogen af scenerne, hvor han blev helt i tvivl, om det var skuespil eller noget, der skete rigtigt. Han proklamerede også, at det var dejligt nemt at følge med og rart, at han kunne se og høre det hele.

Den 10-årige – som er en pige -  var mere optaget af lektionen om venskab, og hvor seje Ronja og Birk var. Især Ronja synes hun var helt fantastisk. Hun fremhævede de sjove dansescener, men også hun sad klistret til mors arm når heksene og de andre monstre kom frem.

Venskab på tværs

Da mor skulle være dybsindig og spurgte dem, om ikke det var en god ting, at man kunne være venner, selv om man kommer fra forskellige steder, kiggede begge børn undrende på mig og sagde – jo selvfølgelig! Det var slet ikke et spørgsmål i deres verden, heldigvis da. De gik mere op i, at Ronja og Birk klarede alle forhindringerne sammen. Astrid Lindgrens historier er fuld af gode budskaber til alle aldre. Men deres mor synes nu stadig rigtig godt om det med venskaber på tværs af kløfter og skove.

Den klassiske historie blev leveret medrivende og fantastisk af hele holdet på Teatret Zeppelin. Både skuespil, lyd, kulisser og effekter var helt fantastiske. En stor oplevelse, der kan anbefales.

Børn i byen giver 5 ud af 5 stjerner  ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Ronja Røverdatter spiller på Teatret Zeppelin frem til 26. okobter - find billetter her.