Børn i byen var med, da Teaterhuset Filuren havde premiere på deres egenproduktion 'TRE står på hovedet' - en familieforestilling, der stiller spørgsmålstegn ved verdens orden.

teater
Filosofi i børnehøjde
Hvorfor kommer et i grunden altid først? Hvorfor er det ikke to? Og vender man op og ned på alting ved at rokere rundt på tallenes orden? Og apropos op og ned, hvad gør fuglene mon så, de kan jo ikke tælle! Det er filosofiske spørgsmål som disse, forestillingen tager op ved hjælp af stykkets tre karakterer: En, To og Tre. Kort fortalt handler forestillingen om venneparret En og To, der trives med verdensordenen, som de kender den. En er altid den første, og To er derfor den anden - og dermed sidste. Lige indtil Tre dukker op og vender op og ned på det hele. For han vil ikke være den sidste. Som forestillingen udspiller sig, bliver tematikker som venskab, grænser og retfærdighed ligeledes behandlet.

Selvom forestillingens scenografi i al sin enkelthed består af terninger i tre forskellige størrelser, bringes disse i spil på en sjov og interagerende måde forestillingen igennem. Samtidig fungerer de som symbol på den orden, der fandt sted, inden Tre dukkede op, idet de spredes mere og mere ud over scenen. Egentlig synes hele forestillingen meget simpel, og trods de tunge emner og tematikker, som den kredser om, formår den på forunderlig vis at inddrage børnene på en unik måde. Bl.a. ved at give dem mulighed for efterfølgende at sætte ord på deres følelser, f.eks. i forbindelse med venskab. En anden ting, der er med til at gøre forestillingen let og lystig, er de mange gentagelser af ord og bevægelser, som gør det morsomt for både børn og voksne at følge med i.

Fokus på teateroplevelsen som helhed
Formålet med forestillingen er at udvide teateroplevelsen for børn og unge. Gennem temaer som venskab, regler og verdens hierarki opfordrer forestillingen til filosofisk samtale i børnehøjde, hvor børn taler om det, de har set, og på den måde får mulighed for at reflektere over forestillingen i forhold til dem selv. Ønsket med forestillingen er at give børn mulighed for at fordybe og undre sig, for på den måde at åbne for refleksion og en bredere forståelse.

Forestillingen er som nævnt en familieforestilling og henvendt til børn fra 4 års alderen, hvilket dog kan virke en anelse (for) ungt. For selvom forestillingen på mange måder er simpel og indeholder mange gentagelser, både kropslige og sproglige, synes særligt sidstnævnte til tider forvirrende og en anelse komplicerede. Særligt karaktereren Tres replikker synes, på trods af den lystige og legende tone, kringlede og svære at gennemskue. En af forklaringerne på dette kan være, at forestillingen oprindelig er tysk, og manuskriptet måske derfor har været svært at oversætte direkte. Foruden denne detalje, er det en virkelig vellykket og vigtig forestilling, som Teaterhuset Filuren debuterer med, og som med garanti vil sætte en masse gode snakke om venskaber og regler i gang - og fugle, naturligvis!

teater

"Tre står på hovedet" spiller på Teaterhuset Filren frem til den 29. februar - se her
Varighed: Ca. 45 minutter