Børn i byen har besøgt særudstillingen "På vej mod katastrofen - Pompeji og Herkulanum" på Moesgaard Museum - en udstilling, der møder både børn og voksne i øjenhøjde.

VulkanSom noget ganske særligt, har Moesgaard Museum fået lov at låne 250 spektakulære genstande fra fire museer i Italien. Hjelme, tønder og kander danner sammen med andre velbevarede genstande rammen for særudstillingen, der i samspil med lyd, lys og andre grafiske elementer inviterer besøgende på en tidsrejse tilbage til Pompejis storhedstid for godt 2000 år siden - før byen gik til grunde som følge af vulkanen Vesuvs udbrud.

Udstillingen er delt op i tre hovedpointer, som man som besøgende når igennem kronologisk: fra storhedstiden til udslettelsen. Det første man oplever i udstillingen er Romerriget som Middelhavets herre, hvor byerne Pompeji og Herkulanum nød godt af at ligge dér, hvor handlen blomstrede. Dernæst skildrer udstillingen den romerske livsstil, der på daværende tidspunkt var et slavesamfund, hvor forbrugsvarer, luksus og tvungen arbejdskraft flød i enorme mængder over Middelhavet til Italien. Slutteligt skildres Vesuvs udbrud - en naturkatastrofe der udslettede både Pompeji og Herkulanum.

VerdenskortUdstillingen formår at formidle Romerrigets storhedstid samt følgerne af vulkanudbruddet på en sansende og pirrende måde gennem visuelle elementer, såsom stemningsfyldt lys, graffiti, mosaikgulve og levende skygger samt lydelementer som f.eks. buldrende vogne på brosten - og naturligvis Vesuvs buldren i baggrunden, der hele tiden giver en varsel om den lurende katastrofe. Der er kælet for detaljerne udstillingen igennem, og udstillingen gør én nysgerrig på de elementer og installationer, der omgiver én.

Museum
Men udstillingen er ikke kun for voksne. Mange af videoinstallationerne er i børnehøjde, og inviterer børn til at interagere med udstillingen ved hjælp af høretelefoner og kighuller placeret en lille meter oppe på væggene. Desværre opdagede vi først, da vi var færdige med udstillingen, at man ved indgangen kunne få udleveret et opgavehæfte til børn, der bl.a. indholder en guide fra start til slut, en labyrint og meget andet. Opgavehæftet gav istedet mulighed for at tale videre om udstillingen - og så var vi beskæftiget under frokosten.

Museum

Jeg tror, at det var til vores fordel, at vi for nyligt havde været på Sicilien, hvor vi tog en dagstur til vulkanen Etna, da dette gav os mulighed for at referere og drage paralleler dértil - ellers havde min søn på knap tre år nok ikke fået frygtelig meget ud af udstillingen. Udstillingen kræver efter min vurdering en anelse mere forståelse og indlevelse, end en tre-årig besidder. Vi var godt og vel en halv time om at komme igennem udstillingen, og selvom det ikke var alle elementer, junior var lige imponeret over, formåede han at holde fokus og koncentrationen i al den tid, vi befandt os i "Pompeji".

På baggrund af dette, vil jeg anbefale udstillingen til familier med børn i indskolingen og opefter, da opgavehæftet bl.a. indeholder små tekster, som jeg forestiller mig, vil være en sejr for børn selv at læse eller få hjælp til. Udstillingen er på alle måder en unik oplevelse, da man som besøgende virkelig kan mærke, at der er tænkt over hver eneste detalje og skildrer en nyfortolkning af Romerrigets storhedstid. For slet ikke at nævne det ubegribelige faktum, at nogle af verdens mest kendte arkæologiske fund i skrivende stund befinder sig i Aarhus!

Udstillingen kan opleves på Moesgaard Museum frem til den 10. maj 2020. Du finder flere informationer om udstillingen her.

Pressefoto: 1) og 3) Moesgaard Museum, På vej mod katastrofen - Pompeji og Herkulanum, 2) og 4) Julie Hedelund