Kom ned i tempo på Hven

Børn i byen har besøgt Hven - en charmerende oase med natur, små spisesteder, gallerier og cafeer, hvor man kan komme helt ned i tempo.

Foto: Caroline Meldgaard
4. juli 2023
Af Caroline Meldgaard

Børn i byen var inviteret af Visit Hven

Færgen til Hven

Jeg har længe drømt om at besøge Hven, og denne sommer har jeg endelig fået planlagt turen! Jeg tog afsted på en cykeltur til øen med min kæreste og hans teenagedatter. Vi fik den lækreste dag og en oplevelse, som kun kan anbefales til familier med børn i alle aldre.

Kyrkbacken Havn

Transport

Vi startede vores oplevelse med en sejltur fra Helsingør - turen tager omkring 1 time. Vi havde forudbestilt morgenmad, som var virkelig lækkert og stod klar til os. Det kan klart anbefales, især da morgenafgangen er allerede kl. 7.45, så det var skønt med et treat fra morgenstunden.

Caroline og hendes bonusdatter på Kyrkbacken Havn

Ned i tempo

Fra det øjeblik vi trådte ud af færgen og ind på den hyggelige lille havn, blev tempoet sat helt ned. Der er en skøn ro på øen - ingen støj og stort set ingen biltrafik. De svenske træhuse på øen er hyggelige og charmerende i flotte farver og med flotte træudskæringer. Vi følte os næsten som om vi var i en helt anden verden, selvom øen er så tæt på Danmark.

Caroline på cykel

Perfekt cykel ø

Hven er en ø perfekt til cykling. Der er cykeludlejning tæt på havnen, og vi lejede cykler, hvilket gav os friheden til at udforske i roligt tempo. Der er en overflod af udlejningscykler på øen, og det er endda muligt at få både en trækvogn bagpå og et barnesæde. Det var fantastisk at opleve den frihedsfølelse, det giver at cykle rundt, og da der stort set ikke er biler på øen, føltes det meget trygt. Hvad enten man er cykelentusiast eller ej, så er det nemt og overskueligt at komme rundt fordi distancerne er så små (øen er 4,5 km lang og 2,4 km bred).

Tycho Brahe-museet
Carolines kæreste på Tycho Brahe-museet

Hven - Tycho Brahes tidligere base

Da vi allerede ankom til Hven lidt før kl. 9, var vi klar til at opleve fra morgenstunden. Hven er rig på historie – fra 1576-1597 havde Tycho Brahe base på Hven, hvor han byggede datidens mest moderne observatorie. Heldigvis var Tycho Brahe-museet åbent tidligt, og vi havde på forhånd besluttet at det var et must at besøge. På museet besøgte vi en rekonstruktionen af det underjordiske observatorie, hvor man gennem lys og lyd får indblik i, hvordan instrumenterne kunne vise hvordan planeterne bevæger. Den interaktive formidling er god og interessant også for børn. Vi besøgte også udstillingen, hvor man kan se det specialdesignede udstyr, bl.a. Sekstanten, og blive klogere på Tycho Brahes liv og forskning. En sjov detalje for børn er historien om, hvordan Tycho Brahe mistede sin næse.

Carolines kæreste og bonusdatter på Stures Krog

Kulinarisk perle

Hven er en kulinarisk perle med masser af små spisesteder – lidt a la hvad man oplever på Bornholm. Langs vejen opdagede vi konstant hyggelige gallerier, cafeer og spisesteder. Vi spiste frokost i havnen Kyrkbacken på den lækre restaurant Stures Krog. Den ligger helt ude for enden af molen med den smukkeste udsigt over havnen og helt over til Danmark. Min bonusdatter fik æblemost fra Österlen, en smagfuld rødspætte og de lækreste nye kartofler. Vi voksne fik sild, der var lækkert modnet med masser af saft, kraft og bid – og virkelig æstetisk anrettet. Vi nød maden og udsigten, og havde lyst til at blive der hele dagen, men fik os frisket op med en dukkert, inden vi cyklede videre. I det hele taget er Kyrkbacken havn meget anbefalelsesværdig, da den har flere spisesteder, kiosk, lækker badestrand og en hyggelig mole. Desuden kan man besøge kirken oppe fra skrænten med en smuk udsigt over til Danmark. På vej tilbage mod færgen stoppede vi ved Pumpans på Landevejen for at få en kop kaffe. Det er en bondegård, hvor stuehuset og den hyggelige have er blevet omdannet til et spisested. Det var utroligt idyllisk med den skønneste have, hvor man kunne sidde i skyggen og nyde kaffe, kager og saft.

House of Ven

Overnatning

Vi overnattede ikke på øen, og en heldagstur på cykel er faktisk helt perfekt til at opleve øen, men vi blev alligevel fristet af de fine overnatningsmuligheder. Hvis vi kommer tilbage, vil vi helt sikkert overnatte, meget gerne på ”House of Ven” der har en charmerende stemning og en smuk gårdhave med æbletræer og svensk idyl. Det er også muligt at campere eller leje et feriehus.