Børn i byen har været til premieren på Den Jyske Operas opførelse af 'Tryllefløjten' - en forestilling der kredser om Mozarts magiske musik på en børnevenlig måde.
Det er sen torsdag eftermiddag, da min søn og jeg ankommer til Musikhusets premiere på Den Jyske Operas opførelse af 'Tryllefløjten'. Vi er dårligt nået ind i foyeren, før min søn får øje på en karakter, der lister rundt blandt gæsterne iklædt en farvestrålende fjerpragt. Det summer af forventningsglæde og spænding, og da vi træder ind i den lysdæmpede sal, bliver vi begge opslugt af det fascinerende orkester, Aarhus Symfoniorkester, der er placeret på gulvet foran scenen og publikum. Da klokken passerer 17 slukkes lyset i Store Sal og Aarhus Symfoniorkester blæser operaen i gang for fineste vis. Det hvide lærred, der skjuler scenen og kulisserne bag, falder og frem kommer det eventyrlige univers sammen med et af stykkets hovedpersoner, prinsen Tamino.
Stykket er opdelt i to akter, og første akt
varer ca. 45 minutter. Jeg er spændt på, om min søn kan koncentrere sig
om operaen, men jeg har strategisk bevæbnet mig med en pose mundgodt.
Scenografien i første akt er beskeden og ved
første øjekast også en anelse kedelig - dog med undtagelse af den skøre
og fjollede fuglefænger Papageno, der er iført pangfarver og palietter
fra top til tå. Det neutrale farvevalg på scenen resulterer i, at
vi betragter orkesteret foran scenen mindst
lige så meget som det, der foregår på scenen. Det gør også, at man
lægger mærke til de mange lag tyl og fortryllende sort/hvid detaljer,
der udspiller sig på sangernes kostumer, og som leder tankerne hen på
noder, lyset og mørket og selvfølgelig det gode mod
det onde.
Anden akt viser sig dog at være en større farvesymfoni end første, og her kommer der for alvor glimmer, palietter og pangfarver på scenen. Og der sker virkelig mange ting på relativt kort tid. Jeg må derfor også flere gange hviske en opsummering af handlingen til min søn - men taget i betragtning, at Tryllefløjten normalvis er 60 minutter længere, er det beundringsværdigt, at det overhovedet er lykkedes Den Jyske Opera at koge Tryllefløjten ned til en familievenlig opera.
Det er imidlertid intet problem for min snart 7-årige søn at følge med og koncentre sig, og det skyldes dels den skøre og fjollede Papageno, der bekæmper monsterdrager, fem-øjede fugleskræmsler og i det hele taget gør handlingen på scenen til en legende og barnlig oplevelse. En stor del skyldes naturligvis også Aarhus Symfoniorkester og deres dygtige dirigent, der gør vores første møde med Mozart magisk og nærmest tryllebinder børn og voksne i den mørklagte sal.
På turen hjem evaluerer vi oplevelsen, og vi bliver hurtigt enige om, at Tryllefløjten er en anden musikalsk oplevelse, end den vi har, når vi dagligt hører enten radio eller Spotify - hvis man overhovedet kan kalde dét en oplevelse. Det har været en dejlig og stemningsfuld aften, og vi har begge nydt at komme ned i gear og samles om den ro og eventyrlig oplevelse, som Den Jyske Opera har givet os med Tryllefløjten denne gråvejrs torsdag.