I 2026 genopsættes den populære ASKEPOT - The Musical! Læs eller genlæs Børn i byens anmeldelse af eventyret lige her.


Bemærk: Anmeldelsen er fra 2024
Der var engang en mor og hendes 10-årige datter, som tog i Københavns smukkeste have for at opleve et vaskeægte eventyr. Det er sikkert og vist. Men så er der heller ikke mere klassisk eventyr at hente her, for LION's ”ASKEPOT – The Musical” har givet den oprindelige fortælling en rusketur, så den passer til år 2024.

I begyndelsen af ASKEPOT – The Musical møder vi Ella, en ung kvinde, der forsøger sig som runner i en hektisk og kold modeverden. Hun møder særligt modstand fra chefens højre hånd mrs. Poolstick, to stride modeller og supermodellen Jean Claude, der finder hende ubetydelig og gerne ser hende af vejen. Da Ella snubler og taber en særdeles værdifuld sko, der skal være omdrejningspunktet i et kommende modeshow, ender hun i et parallelunivers: Eventyret om Askepot. Her ses personerne fra modeshowet i rollerne som bl.a. Den Onde Stedmor, de to stedsøstre og Prinsen. For at komme tilbage til virkeligheden er Ella nødt til at spille med i det klassiske eventyr, der selvsagt kan være en udfordring, når man er en moderne kvinde, der kommer lige fra år 2024. Heldigvis får hun hjælp af Den Gode Fe undervejs.

Og lad os bare tale om Den God Fe, der spilles af Pelle Emil Hebsgaard, med det samme. Forestillingens absolut sjoveste og mest charmerende rolle. Med lige mange forskellige sindsstemninger som festlige tøjskift under forestillingen, hjælper han Ella – og alle os andre –gennem det gamle Grimm-eventyr. Han fremkalder mange grin, og højdepunktet må være, da han åbner ballet på slottet med tysk techno og gloserne ”Ich bin der party starter!”. Der er i øvrigt ikke en finger at sætte på nogle af skuespillerne på scenen og deres præstationer. I forhold til den musikalske del, får jeg lyst til at fremhæve Johanne Milland, der spiller Ella. Selv ved siden af legendariske Stig Rossen (Kongen) og Caroline Henderson (Den Onde Stedmor), blev jeg gentagne gange imponeret over hendes store sangstemme. Sidstnævnte gjorde mig personligt ret startstruck, hvor min tiårige datter var mere begejstret for at opleve YouTube-stjernen Rasmus Brohave live.

Med Rasmus Seebach bag det musikalske ror (med hjælp fra Ankerstjerne og Andreas Sommer) var forventningerne høje, og sangene er da også én lang hitparade, der pt kører på repeat på vores matrikel. Ballader, pop og den før omtalte techno-tune, og sekvenser, hvor lyd og udførelse af sangene sender dig direkte ind i Disney universet. Men kun i et øjeblik, for ASKEPOT – The Musical er sin egen. Scenografien er smuk og så godt gennemført, at jeg til tider slet ikke lagde mærke til, hvordan fortællingen gik fra en scene til en anden. Kostumerne, designet af Soeren Le Schmidt, er festlige, farverige og for meget på den helt rigtige måde, og som min datter så klokkeklart beskrev det, er Askepots lyseblå balkjole ”to die for”.

Skal I ind og se forestillingen? Hvis dit barn er over syv år, så er svaret herfra et rungende JA! ASKEPOT – The Musical er moderne og nutidig, men stadig fuld af eventyrlig magi. Den er fyldt med humor, både den åbenlyse og som små sjove referencer, bl.a. til skuespillernes virkelige liv. Forestillingen, og hele castet, taler til alle aldersgrupper. Og så gemmer fortællingen på vigtige emner, som at man bør mærke efter, være sig selv og tro på sig selv. Det gider jeg rigtig godt at give videre til min datter.


