Kørekort eller elcykel: Anmeldelse af elcykel fra Gazelle

.

28. oktober 2025

Som Københavner-familie får vi lagt en hel del kilometer på cykelstierne. Vi er en familie med to teenagere, der alle bruger cyklen som det primære transportmiddel. Men København er en stor by og i modvind og regn, går vi på skift sur i de lange ture til og fra arbejde, skole, tandlæge og aftaler. Mine børn er teenagere, og vi har haft snakken om, de skulle have et kørekort, så de kunne tage bilen til de lange ture. Men med tanke på CO2-udslip, og som en familie, der bakker op om at få bilerne ud af byen, virkede det alligevel ikke oplagt at kaste os ud i mere bilkørsel. Så da vi fik tilbuddet om at teste en elcykel fra Gazelle, var det en oplagt mulighed for at finde ud af, i hvilken grad den kunne lette vores transport-udfordringer. Og om valget skulle være et kørekort eller en elcykel, når 18 års fødselsdagen rammer. 

Vi valgte en model Gazelle Orange C8, som vi alle syntes, havde et virkelig flot look, og blev enige om at skiftes til at bruge den i en periode.

Som helt nye elcykel-brugere blev vi alle blown away over den hastighed, man skyder afsted med. Den lethed, det er at komme i gang med cyklen – ja, faktisk trækker cyklen afsted og drejer automatisk på pedalerne, selv når man går med den.

Læs vores test af cyklen her og vores dom: Skal vi gå med med elcyklen eller kørekortet?

Design og komfort

Cyklen er virkelig flot med et klassisk stel og et simpel, pænt bøjet styr med lækre læderhåndtag. Den er meget robust og nem at indstille, især styret, der kan indstilles på få sekunder i vinklen. Sadlen har et fjeder-agtig system, som gør den meget behagelig. Og så er der lygterne – de er meget kraftige, hvilket er super fedt. Det er virkelig en upgrade ift. de cykellygter fra supermarkedet, vi har på vores andre cykler.

Sammenlignet med en almindelig cykel føles det lidt som en normal, men rigtig velsmurt cykel. Dette skyldes nok den vedligeholdelsesfri rem, den har i stedet for en almindelig cykelkæde. Køreoplevelsen er selvfølgelig lettere med el, men også uden el er den nem at køre på.

Siddestillingen er behagelig - man kan sidde oprejst på cyklen, og den volder ingen rygproblemer, selv med taske på ryggen.

Den er perfekt i bakker og modvind, det har vi haft meget af på vores ture. 

Motor og assistance

Assistancen er meget naturlig og laver ikke trælse stød, når man cykler. Cyklen er med centertræk, og er yderst naturlig - man bliver ikke hevet frem forfra eller skubbet frem bagfra, men hjulpet i sin cykel.

Cyklen har fire niveauer, 3 lineære; Eco – Tour – Turbo, og så har den jokeren; Auto, som både kan yde meget og lidt hjælp, afhængig af hvor hårdt, der trædes i pedalerne.

Indstillingerne på cyklen er ikke blot fartindstillinger. Alle niveauer yder ift. hvor meget, man selv giver i pedalerne, men de højere indstillinger yder selvfølgelig mere.

Konklusion

I vores testperiode blev der kamp om at bruge elcyklen, som på mange planer var en virkelig behagelig oplevelse. Og beslutningen om kørekort eller elcykel? Den landede uden den store tvivl på en elcykel.

Læs mere om cyklen her

Få 100-vis af rabatter i Børn i byen Klubben