I Skånes Dyrepark kan man nu få en anderledes eventyrlig familieoplevelse, hvis man booker sig ind i Camp Oak – en lille teltby, hvor man kan opleve livet i vildmarken helt tæt på. Aftensmad over bål, bjørnefodring og ulvehyl indgår i oplevelsen.

[Sponsoreret indhold]

Vi går et godt stykke vej gennem Skånes Dyrepark. Trækvognen er læsset med fleecetrøjer, uldsokker og lommelygter. Det er sidst på eftermiddagen og efterårssolen skinner smukt ned gennem de gyldne trækroner. Skovstierne fører os forbi elge og rensdyr for til sidst at ende nær parkens bjørne. Her får vi øje på velkomstskiltet til Camp Oak og tempoet hos vores to børn på fire og otte år speedes pludseligt op. Hvordan mon vores hjem for natten ser ud? Vores familie har aldrig prøvet at campere før, så vi er selvfølgelig alle sammen spændte på det dér med at overnatte i telt ude i skoven.

Glamping i Ulvesuiten
Børnene løber i forvejen og jubler begejstrede, da de ser lejren med seks store tipi-telte placeret i en lysning i skoven. Teltene er hævet over skovbunden via boardwalks, som børnene straks tripper henad for at finde netop vores tipi. En af lejrens venlige guides byder os velkommen og viser os hen til ”Ulvesuiten”, som er vores. ”Orv, hvor er den stor”, siger den ældste om vores tipi og lyner straks åbningen op, så vi kan kigge ind til indbydende rensdyrskind, vamsede puder og tykke teltmadrasser, der ser komfortable ud. Vi kan alle stå oprejste i tipien, og der er masser af plads. Her er rent og tørt, og guiden viser os en lille el-radiator, hvor vi kan skrue op for varmen, hvis vi får behov i løbet af natten. Her er virkelig tale om luksus-udgaven af camping – såkaldt ’glamping’.

Fælles madlavning i det fri
Vi hilser på naboerne, der også netop er ankommet – alle sammen børnefamilier fra Danmark. I midten af lejren står den største tipi – Base Camp. Det er her, vi samles kl. 18 – en time efter ankomst – for at få en obligatorisk introduktion til Camp Oak og reglerne her.
Hver familie får udleveret en pose med råvarer og udstyr til aftenens måltid, som vi straks går i gang med at tilberede i det fri. Mørket sænker sig efterhånden over skoven, og lommelygterne kommer i brug, mens ingredienserne til grillburgerne klargøres. Sammen hjælper vi hinanden med at skære grøntsager, røre dressing og stege kød og boller over ilden, som guiderne har tændt. Grillen driller os og flammerne slikker kødet lidt rigeligt. Bollerne bliver lidt for sorte og agurkeskiverne lidt for klodsede, men de færdige burgere smager alligevel overraskende godt, da vi spiser dem i Base Camp. Måske fordi vi har lavet dem sammen hele familien? Måske fordi de er lavet ude i den friske luft?

Fodringsekspedition og skumfiduser
Kl. 20 er der afgang til fodringsekspedition i skumringen. Alle familier i Camp Oak går sammen med en dyrepasser rundt i vildmarksområdet, hvor vi spotter natdyrene i deres indhegninger. Vi hilser både på vaskebjørne, ugler, jærve, mårhunde, vildsvin - og børnene hviner, da en los springer frem.
Da vi er tilbage i lejren igen, hygger vi os med at riste skumfiduser over grillens sidste gløder, mens en af guiderne klimprer fredsommeligt på en ukulele. Børnene gnider øjnene, og den ene af dem gaber, at netop denne stund er den hyggeligste på hele turen.
Godt trætte oven på de spændende oplevelser i skoven, kryber de kort efter ned i deres soveposer inde i tipien. De ligger lidt og tager stilheden ind i skæret af den lille lampe, vi har stående i midten af tipien. Der går dog ikke mange minutter, før de falder i søvn og sover som sten hele natten. De hører slet ikke ulvenes hyl, som vækker os voksne senere på natten. De vågner heller ikke op og skal tisse. Heldigvis, for toiletfaciliteterne ligger en fem minutters gåtur i buldermørke fra lejren.

Morgenmad til børn og bjørneSkåne Djurpark
Glade og veludhvilede vågner vi næste morgen, mens det endnu er mørkt udenfor. Lidt kolde på næserne. Men radiatoren fylder hurtigt teltet med varme, og vi kommer ud af soveposerne. Morgenmaden tilbereder vi også i det fri. Den otteårige slår et æg ud på sit toastbrød og venter tålmodigt ved grillen for senere at begejstres helt vildt over dette lille simple måltid i morgensolens stråler. Vi er ualmindeligt heldige med vejret på disse dage i oktober, og det gør overnatningen i det fri på denne årstid ret enestående. Var vi blevet budt på regn, blæst og efterårskulde, havde oplevelsen nok ikke været den samme.
Efter vores morgenmad er det bjørnenes tur. Vi skal igen med en dyrepasser på fodringsekspedition, og børnene får lov at kaste frugt og kød ind til de sultne bjørneunger og deres mor. Bjørnefar bor i en indhegning for sig selv, og står på bagbenene og venter utålmodigt, da vi møder ham. Det er stort at være så tæt på. Men vi er nu alligevel glade for, at han er indhegnet, når vi nu sådan ligefrem har overnattet i vildmarken.

Herefter er det tilbage til teltene for at pakke sammen, læsse trækvognen og begive os videre ud i den efterårs-smukke dyrepark for at få tanket op med lidt flere oplevelser, inden bilturen hjem mod Danmark kalder. Skånes Dyrepark er en fin, hyggelig og meget børnevenlig naturperle, hvor man sagtens kan bruge mange timer. Med overnatning i Camp Oak får børnefamilierne en fin mulighed for at komme helt tæt på naturen og dyrene i vildmarken – også selvom man ikke er rutinerede friluftstyper. Det er campinglivets glæder på den nemme og bekvemme måde.

FAKTA
Skånes Dyrepark ligger i Höör, ca. 1 times kørsel fra København.
En overnatning i Camp Oak koster fra 832 svenske kr. pr. person og inkluderer 2 dages entrébillet til resten af dyreparken. Læs mere om Camp Oak.

Læs også om Børn i byens besøg i attraktionerne Frode Får Land og Expedition Upp i Skånes Dyrepark i 2017.

Skånes Djurpark
Jularp 150, 243 92 Höör
www.skanesdjurpark.se

Børn i byen blev inviteret af Skånes Dyrepark.