Alle mennesker har været bange for monstre, i hvert fald én gang i deres liv. De kan gemme sig under sengen eller bag forhænget på badeværelset, når man skal tisse om natten. Men hvordan forholder det sig egentlig med monstrene ude i verden?

Når virkeligheden er lidt uhyggelig
Jeg har en datter på 6 år. Hun er tit bange for monstre. De børster hendes øregang i mørke drømme og gemmer sig i skyggerne. De er ganske ukonkrete og uvirkelige, men stadig til stede, når mørket falder på. Line Renslebråten har skrevet bogen Virkelighedens monstre, som handler om dyrene ude i verden, som enten ser skræmmende ud, eller som kan handle ret så ubehageligt. I bogen kan man møde: spindlere, insekter, padder, krybdyr, pattedyr, fugle, fisk og havdyr. Bogen er sat ret videnskabeligt op, så man kan dykke ned i den dyregruppe, man finder mest spændende, eller måske mest skræmmende - eller man kan læse bogen fra start til slut.

Hvert dyr er tegnet, både ‘monsteragtigt’ på venstre side og videnskabeligt på højre side, hvor man kan se hele dyrets fysik i en simpel stregtegning. Monstrene er sat på ‘samlekort’, hvor de kan få op til ti point i ‘monsterudseende’ og i farlighed overfor mennesker. Kortet har fået en overskrift, som beskriver dyret, som “Kan bide gennem en sko” eller “Hjort med hugtænder”. Kortet beskriver hvad dyret hedder, både på dansk og latin, og en kort beskrivelse. Og så er man klar til at ‘møde’ virkelighedens monstre. På den modsatte side er den mere biologiske viden, om hvor dyret bor, hvor stort det er, og hvad de ynder at spise.

Grinende gys
Da vi læste bogen, gysede vi og grinte på én og samme tid. Vi læste et dyr, gispede over dets udseende og dets egenskaber. Det er ikke fordi, at bogen er specielt nytænkende, men den gør hvad den skal - formidler zoologi i børnehøjde. Jeg synes, at det er en virkelig god idé at spille på noget, som handler om uhygge og monstre, da læringen også bliver underholdende. Og lige præcis det uhyggelige er et element, som fylder så meget, for så mange børn. Heldigvis har vi ikke særligt mange ‘monster-dyr’ herhjemme. Jeg må da også indrømme, at jeg lærte noget nyt om dyr, når de på den måde kom i en ‘monster-klub’. Nogen ser bare farlige ud, mens andre har de skrækkeligste forsvars- eller angrebsmetoder. Det har f.eks. Havlampretten, som: “suger sig fast på huden af byttet og bider til med sylespidse tænder, så blodet flyder ud”. Gisp! Det er ikke en type, som man har lyst til at møde.

Denne blanding af at gøre dyrene uhyggelige, og at formidle dem videnskabeligt er utroligt velfungerende. Bogen har endda en kildeliste, så man finde endnu mere information om emnet. Line Renslebråten har en spændende indfaldsvinkel, som tager udgangspunkt i historien, hvor man tit har beskrevet nyopdagede dyr ved brugen af monstre. Og så husker Renslebråten os også lige på at: “Dyr er som regel kun farlige for os mennesker, når vi bevæger os ind på deres territorium, eller når de føler sig truet.” Og det er en god ting at huske på, hvis vi en dag skulle møde virkelighedens monstre.

Virkelighedens Monstre koster 349 kr. og kan købes her.
Forlag: Straarup & Co.
Alder: 7-10 år