Børn i byen har været på Østre Gasværk Teater for at opleve "Storm over Ramasjang". Her blev vi revet med ind i et eventyrligt stormvejr med skønne sange, opera og fortryllende dans.

Østre Gasværk Teaters store kuppeltag tårner sig op mod den regnfulde himmel. Forventningsfulde familier med våde regnjakker skynder sig ind i tørvejret i teatersalen, der ligger i den store, runde murskal. Regnen har for alvor taget fat udenfor, så alle er klar til at hoppe væk fra gråvejret og ind i et eventyrligt stormvejr – der er nemlig Storm over Ramasjang.

Miklos SzaboFrøken Storms uvejr

I den musikalske eventyrforestilling følger vi den altid politisk ukorrekte Onkel Reje, der er rejst væk fra den velkendte Ramasjang-ø i håbet om at blive herre over sin helt egen, eventyrlige ø. I sin jagt møder han den dragende heks Frøken Storm, der forhekser Onkel Reje, så han glemmer alt om sine elskede Ramasjang-venner - hun vil nemlig giftes med ham.

Onkel Rejes trofaste venner fra Ramasjang-øen - Motor-Mille og Hr. Skæg - vil gøre alt for at finde deres ven, og bringe ham tilbage på sikker grund. Men de er ikke klar over, at Frøken Storm har magiske kræfter, og at hun med sit blæsevejr kan trylle Motor Milles mod væk, blæse Hr. Skægs gode humør bort, og få Onkel Reje at ændre personlighed. De to venner begynder deres eventyrlige rejse for at befri den skøre Onkel Reje fra Frøken Storm. Mon de får ham med hjem til Ramasjang-øen? Nu er scenen i hvert fald sat, og Ramasjang-eventyret kan begynde.

Miklos SzaboEn musikalsk storm

Det er en fornøjelse at opleve Ramasjang-heltene på nært hold. De ved alle tre – Onkel Reje, Motor Mille og Hr. Skæg – hvordan de skal fange børnenes opmærksomhed, og iveren på tilskuerrækkerne er ikke til at tage fejl af. Ungerne sidder helt ude på kanten af stolene, når der ivrigt bliver klappet med på de iørefaldende og helt nye sange.

Hele salen bliver for alvor revet med ind i Ramasjang-stormen, da Onkel Reje med bar mave, seler og pink outfit rocker på scenen med dynamitbrag. Selvom sangene er nye, er det den velkendte Ramasjang-lyd, der bliver bragt i samspil med Andrea Pellegrinis smukke operastemme, og det er et friskt pust. Samtidig fungerer det rigtig godt, at den professionelle danser Bobby Atiedu og de talentfulde dansebørn, i rollerne som dansende buske, også bidrager til at sætte gang i kuppelsalen.

Miklos SzaboKreative kostumer og et klart bubskab

Østre Gasværks smukke kuppel danner nemlig ramme om den eventyrlige forestilling, og kulisserne går godt i spænd med det cirkelformede teater. De kreative kostumer fanger børnenes opmærksomhed, og lys- og lydeffekterne sørger for, at man lever sig helt med ind i Ramasjang-eventyret.

Budskabet om, at man skal tro på sig selv, og at det er de skæve og finurlige karaktertræk, der får os til at stå stærkt i stormvejr, skinner fint igennem, men handlingen er en smule forudsigelig. Desuden er nogle af scenerne en smule langtrukne, og her kunne man med fordel have inddraget flere sange - tonerne fra disse fik nemlig for alvor gang i tilskuerrækkerne.

Der bliver desuden gjort brug af de klassiske teater-tricks, som vi har set før, men det fungerer rigtig godt. Eksempelvis da Motor Mille trækker telt og stige op af Hr. Skægs lille rejserygsæk, eller da hun laver fis bag Hr. Skægs ryg og får hele salen til at grine og råbe.

Miklos SzaboEn tryllebindende oplevelse

Det er klart, at det er børnenes Ramasjang-venner, der er det helt store trækplaster, men de formår også at tryllebinde. Børnenes opmærksomhed var fastholdt fra start til slut - de havde i hvertfald min 3-årige søn i deres hule hånd hele forestillingen igennem. Og så er det helt sikkert dragende for børnene, at de kan opleve deres helte i levende live, og ikke kun på skærmen, hvor de er vant til at se dem.

Storm over Ramasjang er helt sikkert et efterårs-hit, hvis I er til iørefalende sange, eventyr og fotryllende dans. Det var desuden en tryg oplevelse at gå i teatret, da der var styr på både håndsprit, afstand og mundbund. Så tag familien under armen, og oplev et fortryllende eventyr sammen. Forestillingen varer 1 time og 15 minutter uden pause.

Børn i byen giver "Storm over Ramasjang" 4 ud af 5 stjerner

Forestillingen kan ses på Østre Gasværk Teater fra d. 8. oktober til d. 29. november 2020.

Alder: Anbefales fra 4 år.