Børn i byen har anmeldt Sigurd Barretts nye teaterkoncert for hele familien. Læs dommen over forestillingen, der lige nu kan opleves på Østre Gasværk Teater.

Børn er vilde med historie og myter, når det tilsættes lidt Sigurd Barrett. Det tænder et særligt lys i deres øjne, de griner helt nede fra maven og pludselig kan de ikke få nok. Der sker nemlig det fantastiske på Østre Gasværk, at ungerne sidder med store øjne i teatermørket og labber de store klassiske fortællinger i sig. Det kan vi forældre jo godt lide, og der opstår da også impulsivt bifald blandt publikum, da Sigurd midt i forestillingen siger: “Så når nogen taler om den trojanske hest, kan I sige, at den historie kender I godt!”

De store fortællinger

Sigurd leverer, de normalt lidt kringlede, fortællinger om Zeus, Ekko, Pandora, Hades, den trojanske hest, Narcissus og Odysseus i øjenhøjde med børnene; tilsat lidt fantasi og en god portion gakket humor, som går rent ind hos ungerne.

Forestillingen veksler mellem Sigurds historiefortælling, skuespil og musik - godt hjulpet af et oplagt orkester, børnedansere og skuespillere, som alle spiller flere vidt forskellige karakterer. Skønne Camilla Bendix veksler ubesværet mellem at være rørende, poetisk og uimodståelig det ene øjeblik - og tåretrillende morsom det næste - og Peter Oliver Hansen løfter på finurlig vis hele forestillingen med stor charme og virkelig fin komisk timing.

Børnene skråler med

Man kan diskutere, om musikken fylder for meget og er stærk nok til at bære en hel  forestilling, eller om dansenumrene passer ind i sammenhængen. Men funktionelt giver det virkelig god mening! De små hjerner er på overarbejde, har brug for pauser - og børnene elsker musik og dans! De klapper, skråler med på sangene og synes altid, det er sjovt at se børn optræde.

Personligt har jeg aldrig været fan af Sigurd, da jeg ofte synes, det bliver for fjollet, men lige præcis mht. fortælling af Danmarkshistorie og myter har han ramt en balance og formår på forunderlig vis at tænde en spirende interesse for historie hos børn. Noget mange har forsøgt, men ikke rigtig lykkes med. Det særligt sjove ved græsk mytologi er, at større børn kan genkende problematikker og karakterer fra spil, film og tegneserier, de kender. Det kan der godt gå sport i.

Så hvis I vil åbne iPadgenerationens øjne for historie og græske myter, så er det afsted til Østre Gasværk!

Børn i byen giver "Sigurd fortæller om de græske guder" fire stjerner

Kan opleves frem til den 20. oktober 2019.