Børn i byen har været til premiere på Fredericia Teaters store opsætning af Prinsen af Egypten. En storslået familiemusical om Moses og hans bror Ramses på Det Kgl. Teaters Gamle Scene.
prinsen af egyptenFoto: Søren Malmose

Kuldegysning fra første piskeslag

Forventningerne er tårnhøje, da vi ankommer til Det Kgl. Teaters Gamle Scene på Kongens Nytorv. Egentlig har jeg ikke set DreamWorks' kendte tegnefilm fra 1998, så det er ikke fordi jeg har et personligt eller særligt forhold til historien om Moses. Forventningerne er derimod høje, fordi det er Fredericia Teater, der står bag. For 2 år siden oplevede jeg teatrets opsætning af Klokkeren fra Notre Dame på selvsamme scene og var blæst bagover. Mon Prinsen af Egypten formår det samme? tænker jeg, da lyset dæmpes og jeg sænker ned i den røde velour stol på række 6. Mere når jeg ikke at tænke, før der lyder et voldsomt højt "SLAAAM!". Det er lyden af et piskeslag, og endnu et - lyden skærer sig gennem marv og ben. På scenen toner slaver i lænker frem. Slaver der slæber sten og piskes i et egyptisk landskab, alt imens de synger musicalens første sang "Befri os nu". Jeg kan ikke undgå, at få en lille kuldegysning - storslået og uhyggeligt på samme tid.

En bibelsk fortælling

Prinsen af Egypten er baseret på 2. Mosebog, og fortæller historien om hebræeren Moses, der fødes som slave. For at skåne Moses for det hebraiske folks slaveri, vælger hans mor at lægge ham i en sivkurv som spæd og sende ham ud på Nilen. Moses bliver fundet af den Egyptiske dronning, som tager ham til sig og opfostrer ham som prins af Egypten. Moses og fosterbroren Ramses vokser op som brødre, men da Moses bliver bekendt med løgnen og sit sande ophav, må de skilles. Moses MÅ befri sit folk fra det forfærdelige slaveri, men det er nemmere sagt end gjort. En magtkamp mellem de to brødre Moses og Faraoen Ramses starter, men det står hurtigt klart, at Moses har Gud på sin side.

Billedetekst: De to brødre Moses og Ramses, mens alt stadig ånder fred og idyl Foto: Søren Malmose

Imponerende scenografi

Foruden musicalens mange sangtalenter, er den største styrke klart den imponerende scenografi, der ved hjælp af højteknologiske projektioner, narrer os tilbage til det gamle Egypten. Projektionernes dybde, bevægelser og mange effekter tager fortællingen til et helt nyt niveau: den gør omgivelserne levende, og skaber en større indlevelse i universet, end hvis der var tale om papkulisser. Dette ses f.eks. da Ramses og Moses kører om kap, svævende i hver deres vogn (billedet ovenfor). Landskabet bag dem forandrer sig i høj fart, og skaber en illusion om, at de rent faktisk kører om kap. Samme optiske narrestreg ser vi, da en vagt falder mange meter ned fra Sfinksen.

Ikke kun den computeranimerede baggrund, men også kostumerne og de fysiske rekvisitter imponerer. Alt i alt en fantastisk, flot visuel forestilling, der vil fascinere både børn og voksne!

prinsen af egyptenFoto: Søren Malmose

Mest for større børn

Selvom Prinsen af Egypten anbefales fra 7 år, kan forestillingen virke skræmmende for børn. Selv os voksne hopper en smule i sæderne, når de voldsomme piskeslag lyder på scenen. Generelt er Prinsen af Egypten en barsk historie, som både involverer slaveri, død og krig. Den mest makabre hændelse, da Gud befaler samtlige af Egyptens førstefødte børn myrdet, løses dog på smuk, poetisk vis, og vil ikke skræmme børn, selvom det lyder voldsomt. Trods historiens alvor, er der også plads til masser af humor, og publikum griner højlydt flere gange i løbet af forestillingen. Dele af dialogens komik vil formentlig gå henover hovedet på børn i 7-års alderen, men heldigvis er der også plads til falde-på-halen komik, som da Moses f.eks. falder i en brønd.

En pige i 9-10 års alderen på vores række ser ud til at more sig under forestillingen, men hun fanger højst sandsynligt også flere af de vittige replikker omhandlende f.eks. kønsroller, end et barn på 7 år ville gøre. Dette sammenholdt med de barske elementer såsom død og slaveri, og det faktum at forestillingen er virkelig lang (lidt for lang), vil vi anbefale, at børn er minimum 9 år. Børn på 7 år kan nemt miste tålmodigheden i løbet af de 2 timer og 40 minutter, forestillingen varer (inklusiv pause) - det må jeg indrømme, at jeg selv var et par gange i løbet af 2. akt. Scenetekniske overraskelser til slut fastholdt dog min interesse. Forestillingen ER virkelig imponerende, men efter et par timer er man mættet af musicalstemmer, der slås om at nå den højeste eller længste tone.

Alt i alt er Prinsen af Egypten en storslået og imponerende musical, som ikke kun bør opfattes som underholdning, men ligesom meget som et supplement til religionsundervisningen for børn. Er børnene kun lige fyldt 7 år, anbefaler vi, at man ser DreamWorks' tegnefilm derhjemme i trygge omgivelser på forhånd. Så kender børnene til handlingen, og musicalen vil ikke virke så overvældende.

Børn i byen giver Prinsen af Egypten 4 ud af 5 stjerner ★ ★ ★ ★

Forestillingen kan opleves på Det Kgl. Teaters Gamle Scene frem til den 21. juli
Køb billetter her