Vilter, Iqbal, (navn) og mysteriet om de 20.000 dåsesodavand er første bog skabt i et splinternyt samarbejde mellem politiker og børnebogsforfatter Manu Sareen og Anders Larson og Lars Henriksen fra Vilter.dk. Og det er ikke kun i virkelighedens verden, at nye konstellationer er opstået: Også på papiret, på hver af de 28 flot illustrerede sider, flettes kendte børnebosuniverser sammen, når karaktererne Iqbal Farooq og Vilter Ørngot mødes for at opklare mysterier.

Dit barn er en af hovedpersonerne

I dette første skud på godnathistoriestammen er det mysteriet om 20.000 forsvundne dåsesodavand, der skal opklares. De boblende drikkevarer er tilsyneladende blevet stjålet fra Iqbals lokale grønthandler, Baba, der naturligt nok er tynget af fortvivlelse. Heldigvis for Baba er der hjælp at hente, og ikke bare hos Iqbal og Vilter. De to garvede amatørdetektiver får nemlig i Mysteriet om de 20.000 dåsesodavand hjælp af en helt særlig makker: Dit barn! Vilter.dk har med denne nye udgivelse endnu engang givet sig i kast med en personliggjort godnathistorie, der inkorporerer lige præcis dit barns navn og hjemby i fortællingen. På den måde kan barnet opleve sig selv flyvende over kongerigets fjerneste afkrog i en luftballon for at levere det stjålne gods tilbage til dets retsmæssige ejer. Historien er bygget op som en klassisk godnathistorie og ender således med en blid lullen: ”Din seng har tydeligvis savnet dig og gør sig ekstra blød. Dynen giver dig et varmt kram, og puden aer din kind”. Det peger på en relativt ung målgruppe som børnehavebørn eller børn i indskolingen.

Det er egentlig en fin tanke, der ligger til grund for Vilters godnathistorier. Men der opstår også en risiko for at skrive sig ind i en ærgerlig tendens, hvor vores børn vænnes til altid at være i centrum. Selv i de fine, fiktive universer, de inviteres indenfor i under aftenlæsningen. Læsning af skønlitteratur er i sidste ende en fantastisk træning af vores empatimuskel, fordi vi netop kan se os selv spejlet i andre væsners følelser og oplevelser. Når barnet får hovedrollen i godnathistorien, går det glip af den oplevelse – der er ingen grund til at lede efter spejling i baggrundskaraktererne, når man selv står midt på scenen.

En spændende historie

Det er så bestemt en masse andet, der kan drage barnet ind i Mysteriet om de 20.000 dåsesodavand. Udover at plottet er spændende, er der en åbenlys begejstring for sprog, som vil smitte af på både børn og voksne. På samme måde som henholdsvis Marina Veselinovics og Lars-Ole Nejstgaards tegninger optræder side om side på papiret, lever også forskellige grene af det danske sprog i skøn forening. De unge læsere præsenteres således for Vilters lidt gammelkloge ”børnebanderier”, som det hedder i bogen, og Iqbals hurtige Nørrebro-jargon. Og det er netop i sproget, at den intention, som særligt Sareen lægger vægt på, om, at bogen skal give børnene en mere nuanceret tilgang til integration og mangfoldighed, fungerer allerbedst. Desværre kammer de gode intentioner over i mødet med grønthandleren Baba fra Nørrebro. Her bliver de sproglige virkemidler direkte fjollede. Det er Baba, der er offeret i fortællingen. Han har fået stjålet hele sit lager af dåsesodavand og er naturligvis meget ulykkelig. Men Babas rolle i Mysteriet om de 20.000 dåsesodavand er ikke begrænset til offer eller stakkel. Han optræder også som en form for comic relief, og dette tilsyneladende udelukkende på grund af hans accent. En accent, der er lige så tyk, som den er stereotyp. Der er helt sikkert et didaktisk potentiale i bogens fremstilling af Baba. Men læser man Mysteriet om de 20.000 dåsesodavand højt for et barn, der ikke er gammelt nok til bagefter at deltage i en samtale om, hvorfor mennesker nogle gange lyder og opfører sig anderledes, end man er vant til, så ender man med at skøjte hen over en vigtig problemstilling. Det kunne retfærdiggøres, hvis replikker som ”Ah, min lille habibi væn, Iqbalowitz. Jeg glad se dig og dina vænner” rent faktisk ville få børn til at le. Det virker imidlertid usandsynligt. Hans karakter og gebrokne dansk ender med at blive en banal fremstilling af ”indvandreren”, og det klæder ikke bogen. Særligt ikke, da målgruppen er svær at aldersbestemme.

På trods af visse forbehold er Vilter, Iqbal, (navn) og mysteriet om de 20.000 dåsesodavand en fin, lille fortælling. Handlingen er spændende uden at blive uhyggelig, og det er sødt at følge den barnlige logik, der i sidste ende løser mysteriet. Den personliggjorte oplevelse kan uden tvivl danne ramme om en hyggelig omgang aftenlæsning. Og så er Vilter Ørngot og Iqbal Farooq, og uden tvivl også dit barn, unægteligt godt selskab.

Alderstrin: Fra 4 år
Vilter, Iqbal, (navn) og mysteriet om de 20.000 dåsesodavand
Forlag: Vilters godnathistorier