Børn i byen var inviteret med, da der i årets sidste forårsweekend var premiere på Fyrtårnet på Marionetteatret i Kongens Have. Børn og voksne sad klar i det dejligste solskin, da krokodillen indtog scenen, og tryllebandt alle i 30 minutter. Læs om oplevelsen her!

Ankomst i høj sol

Klokken var næsten 15 på hvad der føltes som den første solskinsdag i månedsvis. Efter uger med regnvejr, viste København sig nemlig fra sin bedste side med sol og varme for alle pengene. Vi havde derfor tilbragt den første del af dagen i Tivoli, og på den korte gåtur til Kongens Have, var vores datter på 2,5 år selvfølgelig gået kold i klapvognen. Udstyret med mundbind og coronapas, kunne vi sætte os til rette på Marionetteatrets opsatte bænke, og det var heldigvis intet problem at have klapvognen stående ved siden af hvor vi sad.

Et par minutter efter, at vi havde taget plads, trådte krokodillen frem i det lille vindue, der udgør teatrets scene, og både børn og voksne blev stille for en stund. En meget kort stund for børnenes vedkommende, for deres veludviklede indlevelsesevne fik dem selvfølgelig til at kalde på krokodillen hver gang den dukkede op, samt grine højlydt, når albatrossen kom og drillede den.

Gode venner trods forskelligheder

Krokodillen er fyrmester, og holder til ved fyrtårnet, da albatrossen Alba beslutter sig for at bygge en rede på toppen af tårnet, og forstyrre krokodillens ellers fredelige hverdag. De to er meget forskellige, og kommer ikke godt ud af det. Men en voldsom storm og et lille æg, viser sig at bringe de to tættere sammen.

Stykket er et simpelt dukketeater uden ret meget lyd ud over den fine melodi, der sætter stemningen hele forestillingen igennem - stykket kan altså nydes af alle nationaliteter og aldersgrupper uden problemer.

Da krokodillen og albatrossen var blevet venner, og forestillingen nåede sin slutning, brød publikum ud i en klapsalve, og vores datter slog øjnene op. Hun var gået glip af hele forestillingen, og var vist ikke helt tilfreds med situationen. Men heldigvis er stykket værd at gense, så vi må prøve lykken igen en anden dag - det spiller nemlig helt frem til den 4. juli. En rigtig fin oplevelse for store og små!

Oplev Fyrtårnet på Marionetteatret til og med den 4. juli. Det er udendørs og helt gratis, og spiller hver tirsdag-fredag kl. 10 og kl. 11, og hver lørdag-søndag kl. 14 og kl. 15.

Video-anmeldelse: Teaterbilletter, anmelder: Kaj