Børn i byen har anmeldt den eventyrlige film "Landet af glas" - en film om mod, venskab og kærlighed.

Drengen Jas bor alene sammen med sin far på et nedlagt gartneri. Hans far er langdistancelastbilschauffør og er derfor ikke meget hjemme. En dag finder Jas en pige og en gammel dame, der skjuler sig i laden. De kommer fra dybt inde i skoven men måtte flygte, da nogen er efter dem. Jas får medlidenhed med dem og tager sig af dem. Han betror sig til vennen Isak, og så begynder eventyret for at redde deres nye venner. Det viser sig nemlig, at der er mere mellem himmel og jord, og at ikke alt er, hvad det ser ud til.

Venskab, mod og sammenhold

Landet af Glas er fin lille film med meget på hjertet. Filmen handler om, hvordan Jas og Isak på trods af forskelligheder står sammen, når det gælder og finder styrke i at beskytte dem, der er svagere end dem selv. Filmen skildrer på indlevende vis, hvordan Jas åbner op og blomstrer, da han får nogle at tage sig af og passe på. Den viser venskabet imellem to drenge, der står sammen mod uretfærdigheden og kæmper for det, de tror på.

Stærke skuespilspræstationer

Landet af Glas er først og fremmest en film præget af stærke skuespilspræsentationer. Som drengen Jas spiller Albert Rudbeck Lindhart (Der Kommer En Dag) følsomt og indlevende med hjertet uden på tøjet. Arien Takiar (Iqbal filmene) er som vennen Isak den realistiske, ligefremme og sjove ven, der sammen med publikum grubler over, hvordan de dog skal løse problemerne. Som vittigt illustreret i hans kommentar: ”Hvad skal vi gøre? Vi kan ikke sige det til min mor, hun tror ikke på elvere, hun er fra Indien!”

Sidst men absolut ikke mindst skinner den debuterende Flora Ofelia Hofman Lindahl (MGP vinder 2015) igennem som elverpigen Neia. Hendes blotte nærvær udstråler magi, mystik og uskyld. Hun siger ikke meget, men netop heri ligger hendes styrke som overjordisk væsen med poetisk råstyrke og naiv elvermagi.

Fantasien sættes i gang

Filmen er kendetegnet ved at være low-budget uden de store effekter, action scener eller fantasy-univers. Dette taler dog til filmens fordel, fordi det tillader flere at se med og sætter gang i fantasien hos publikum. I en tid med store Hollywood produktioner er det forfriskende at se en lille produktion, der ikke præsenterer en fuldt udfoldet verden for publikum, men med lys, stemning og flotte billeder lader det være op til folk selv at bruge deres fantasi. Og det er absolut ikke en dårlig ting.

Filmen er instrueret og produceret af Jeppe Vig Find og Marie Rønn (tidligere børneværter på Ramasjang) og Eigil Dennerline, og er første film fra deres hånd men forhåbentligt ikke den sidste.

Filmen får 4 ud af 5 stjerner ⭐️⭐️⭐️⭐️

Premiere: Den 19. juli 2018