Børn i byen har været på besøg hos Dansk Arkitektur Center, der frem til den 18. oktober har udstillingen Kids' City, som tegner et legende billede af det at være barn i København.

Børnevenlig trappevandring

Solen skinner smukt ind ad de enorme ruder, som hele BLOX er opbygget af, da vi træder op ad den farverige trappe mod Kids' City-udstillingen. Der skal tilbagelægges en del trappetrin, før vi når udstillingen, men selv turen derop er helt i børnehøjde. Udover den lange vej i skiftende regnbuefarver, der følger os hele vejen op ad trappen, er der små lydinstallationer undervejs, hvor børnene kan lytte til lyde, der tager udgangspunkt i, hvad de ser på det pågældende sted på trappen. Der er for eksempel lyden af hav, når man står med udsigt over havnefronten, som BLOX jo er bygget lige ud til. En virkelig fin detalje, der sætter stemningen allerede inden, man træder ind i den egentlige udstilling.

Verdens bedste børnehospital

Vi når endelig ind i det store udstillingsrum - lettere forpustede - og bliver mødt af en masse farverige og spændende indtryk, der giver os lyst til at gå på opdagelse med det samme. Men vi følger selvfølgelig troligt i hælene på vores søde omviser, der dirigerer os hen mod et gult område, hvis tema tager udgangspunkt i Børneriget. Et nyt børnehospital på Rigshospitalet, som har den mission at blive verdens bedste af sin slags - sejt!

Der er både en LEGO-station, hvor man kan bygge sin egen drømmestue til hospitalet, op til flere skærme med informative og sjove videoer, en model over byggeriet og meget mere, som kan underholde både børn og voksne.

Kids' City er én stor legeplads - med sin egen legeplads

Vi bevæger os videre ud på en legeplads, der forestiller en kæmpe mus. Udover at være en sjov rutsjebane, er musen i sig selv et kunstværk af en legeplads - og så er den en del af en sjov serie af legepladser, hvor skovens små dyr gøres store, så størrelsesforholdet mellem dyr og børn vendes på hovedet i legens tegn. Og apropos "tegn", så er der sat en lille tegnestation op ved siden af musen, hvor børn og barnlige sjæle kan tegne deres yndlingsdyr til inspiration for fremtidige legepladser - sødt!

Hele København er repræsenteret i den lille by

Vores begejstring for udstillingens forskellige områder fortsætter hele vejen rundt - alt fra den lille udgave af KU.BE, hvor ungerne kan klatre fra rum til rum, de fine huse inspireret af børnehuset Frederiksvej på Frederiksberg, hvor der er lyserøde møbler, som er udformet, så de størrelsesmæssigt passer til hvert sit hus, og til løbebakkerne, der er inspireret af cykelslangen ved Dybbølsbro. Ved de forskellige områder er der info og billeder på væggene, så børn og voksne kan blive klogere på tankerne bag udstillingen, mens der leges løs. På den måde er Kids' City et perfekt eksempel på, hvordan leg og læring går hånd i hånd. Vi er vilde med det!

En sund by er en grøn by

En af vores favoritter er den lille uvejrssky, der hænger ved åbningen til en trappeopgang. Den er i konstant bevægelse grundet træk, og ligner et rigtigt lille uvejr - det var eftersigende slet ikke meningen, men en sød lille tilfældighed. Og så fører den tankerne hen på klima, som i den grad også er en vigtig del af udstillingen. For udover at skildre en by for børn, vil Kids' City også gerne vise, at en sund by er en by, der genbruger.

Der er eksempelvis sat en lille papcontainer op fra Charitoys, som man kan smide sit aflagte legetøj ned i, så andre kan få glæde af det. Og så er der små udstillinger, hvor 4. klasseselever har været med til at løse problemer med regnvand, zoo-dyr og andre af byens problematikker. Vi bliver også vist rundt i DAC's undervisningslokaler, hvor en flok skolebørn bliver undervist i blandt andet bæredygtighed og fællesskaber blandt folk, der bor side om side med hinanden i byen.

Børnenes klare favorit

Mens vi bevæger os rundt i udstillingen, bliver rummet langsomt mere og mere fyldt med børn - både skoleklasser, daginstitutioner og private har lagt vejen forbi Kids' City. Og der er ingen tvivl om, hvilken del af udstillingen, der særligt hitter blandt de små gæster! Den brede rutsjebakke, der ender i et boldbassin, som er inspireret af Amager Bakke. Som voksne er vi lidt mere skeptiske over for lige netop denne del af udstillingen - for hvad er det lige, man lærer af at rutsje? Men et hit er et hit, og i Kids' City er det heldigvis børnene, der styrer slagets gang.

En tur i caféen

Vores besøg rundes af med kombineret frokost og redaktionsmøde i DAC's café. Vi sidder helt ud til vandet omgivet af de store vinduespartier, og varmen og lyset får os næsten til at føle, at vi sidder på tagterassen på en lun forårsdag. Det er ikke helt tilfældet - kalenderen skriver desværre stadig februar måned - men vi glæder os til at kunne rykke udendørs inden længe, for DAC's tagterasse kunne nemt vinde konkurrencen om at være byens bedste af slagsen!

Maden smager dejligt, og vi kan høre fra nabobordet, at børnemenuen også er godkendt. De små kan vælge mellem fiskefilet og pasta med kylling - meget klassisk børnemenu, og begge dele til 55 kr. Chokoladekagen vi får til eftermiddagskaffen er også virkelig god, og i den grad kalorierne værd - mums!

Husk, at medlemmer af Børn i byen Klubben får 10% i caféen.