Børn i byen har været i biografen og se det tredje familieeventyr om drengen Iqbal Farooq, "Iqbal & Den indiske juvel". En farverig, hæsblæsende og humoristisk fortælling med fine skuespilspræstationer og skøn musik af Wafande.

Iqbal tager ansvar

Onkel Rafiq er som altid klar, da Iqbal får travlt med at skaffe penge til en billet til Indien. Hr. Wibrandts tålmodighed bliver sat på en hård prøve, som får fatale konsekvenser for ”Øffe” - selvfølgelig til fordel for Iqbal. Ledsaget af den smukke indiske pige Abhaya og iklædt skoleuniform forledes man et kort øjeblik til at tro, at Iqbal er klar på en ny skolestart i Indien. Takket være tante Fatwa, som med sin muntre indiske accent sprudler over af glæde ved at være blive udnævnt til Vogter af Den Indiske Juvel, har Iqbal alle muligheder for selv at tage ansvar og vise, at han snart er på vej ind i de voksnes rækker - langt væk fra hans lærer Jeppe i Danmark. Men som altid er der en sprudlende impulsivitet, der tager styringen i hans liv.

Tante Fatwas store dag

Den indiske juvel må kun røres af en kvinde, ellers får det forfærdelige konsekvenser! Tante Fatwas store dag bliver i et splitsekund forvandlet til en katastrofe, hvor far Nazem beskyldes for at have kastet skam over familien. Men Nazem giver udtryk for, at han elsker Iqbal uanset hvad! Det indiske politi er sikre i deres sag og sammen med Ambassadør Mønsted oplever vi en flig af det indiske bureaukrati, hvor familien forsøger at få taletid med Nazem. For at redde ham, må de bevise hans uskyld. I et hæsblæsende tempo følger vi de tre venner Sille, Abhaya og Iqbal kørende gennem indiske markeder i en indisk Tuk Tuk, hvor hellige køer, slanger og ikke mindst Tariqs formidable armbåndsur spiller en særlig rolle.

IqbalJagten i Cobraskoven

Gennem hele filmen bliver man beriget med scenarier i alle regnbuens farver. Foråret i Indien markeres nemlig ved, at man kaster farvepulver på familie og venner, for at vise kærlighed til hinanden. I jagten på Politiinspektør Puha bruger Iqbal og hans venner farvepulveret på forunderligste vis for på samme tid at vise, at det gode vinder over det onde. Tariq er den trofaste og kløgtige hjælper, som hjemmefra Danmark guider Iqbal og hans venner gennem vanskelige situationer i deres jagt på Den Indiske Juvel.

Børn i byen giver 5 stjerner for den spænding og humor, som kendetegner fortællingerne om Iqbal. Familien står sammen trods modgang og samarbejder og hjælper hinanden. Endnu engang er det lykkedes at lave en film med fine skuespilpræstationer krydret med Wafandes skønne musik.

Filmen får 5 ud af 5 stjerner ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

"Iqbal & Den indiske juvel" har premiere den 20. september i landets biografer.

LÆS MERE OM FILMEN HER.