Børn i byen har anmeldt Grønnegårds Teatrets musikalske og fantasifulde forestilling "Har du hørt en fugl synge?", der opføres under åben himmel i Designmuseum Danmarks Have.

har du hørt en fugl syngeTeater under åben himmel

Den 4. juli var vi til premiere på Grønnegårds Teatrets forestilling ”Har du hørt en fugl synge?". Vi kendte ikke teatret i forvejen, men var meget spændte på at prøve at se teater under åben himmel - og en lille smule spændte på vejrudsigten. Oven i hatten er yngste medlem af os tre anmeldere, der var afsted, Oscar på 8 år, stor fan af H.C. Andersen, og har slugt alle eventyr, siden han kan huske, så forventningerne var store.

Efter at have tjekket vejrudsigt mange gange, udstyrede vi os med varme trøjer og regnjakker og begav os afsted til Designmuseet og Grønnegårds Teatret. Mor havde læst, at intet bliver aflyst, før det danske sommervejr er helt sikker på, at den står på regn, så på trods af drypperi fra himlen holdt vi modet oppe.

Smukke omgivelser

Vi blev bestemt ikke skuffede, da vi først fandt frem til haven. Det smådryppede stadig, men allerede da vi trådte ind i gårdhaven og så den store scene omgivet af grønne træer, kunne vi mærke eventyr på vej. Fra Københavns travle gader stod vi pludselig i en helt anden verden. Selve stykket foregår på den mindre scene, bagerst i gården, og under de store træer fandt vi vej til den. Vi sad lidt ude i siden, og på trods af dryp og vind mærkede vi stort set ikke, at vi var udenfor. Længst inde mod midten, hvor der var størst risiko for regn, sad den 8-årige, men han var fuldstændig opslugt af teatret fra start til slut, og mærkede vist ikke engang de dryp, der ramte ham.

hc andersenHistorien

De der kender sin H.C. Andersen ved at eventyret om nattergalen, som så mange andre af hans eventyr, byder på både kærlighed, forfængelighed, sygdom og død, det smukke og det grimme i mennesker og mange flere følelser. Med ganske få remedier og ved brug af sang, dans og rummet fik de fem skuespillere os gennem alle de følelser, som H.C. Andersen må have haft i sine tanker, da han skrev historien og mere til. Hverken mor, Emma på 11 eller Oscar på 8 var i tvivl om historiens forløb, og da vi efterfølgende snakkede om det, vi havde oplevet, var der ingen af os, der havde været i tvivl om scenernes betydning eller historiens forløb.

Uhygge og skønsang

Vi var alle tre imponerede over skuespillernes sang og samspil, og vi både grinte og gyste os gennem historien. Især ved en enkelt scene sad børneøjnene på stilke, og på trods af at begge forsikrede, at de bare havde syntes, det var spændende, kan deres mor ikke lade være med at tænke, at det er derfor stykket anbefales til børn fra 6 år. Havde vi set det, dengang børnene stadig gik i børnehave, havde de helt sikkert også nydt det, men de havde nok ikke kunne lægge den scene fra sig igen lige med det samme. Hvilket jo også betyder at både opsætning, scenografi og formidling leveres, så stemningen går rent ind.

Stjerner

Oscar på 8 år giver 5 stjerner
Han missede ikke et sekund, i den time stykket varede. Han siger: ”Det varede lige tilpas længe, og der var godt med sang, men heller ikke for meget”

Emma på 11 år giver 4 stjerner
Hun siger ”Jeg synes det var lidt svært at forstå i starten, inden den rigtige historie gik i gang, men resten af det var virkelig godt”

Mor giver 5 stjerner
Det er medrivende, og især skuespillernes stemmer og evne til at komme ud over scenekanten er fantastisk. Al bekymring om regn og at fryse blev gjort til skamme, og det kan kun anbefales at se teater i det grønne, midt i byen.

grønnegaards teatret

Godt at vide:
Tid: