Det lille teater byder indenfor til genopsættelsen af "Gorillaen der var en gorilla". En fortælling om en gorilla, som går igennem en større identitetskrise, men som sidst ender med at finde det helt rigtige sted i livet.

"Gorillaen der var en gorilla" bygger på bogen af samme navn, af Kim Fupz Aakeson og Lilian Brøgger, men er blevet dramatiseret så den passer til scenen. Claus Bue, som fortæller, tager publikum i hånden, og guider dem gennem stykket. Hans behagelige stemme er som et varmt tæppe, der omfavner både voksne og børn, og gør, at man sidder opslugt under hele forestillingen.

Børneteater med stort B

Når man besøger Det lille teater, er det helt tydeligt, at børn er deres målgruppe. Der er flot udsmykning på alle vægge: store træer, tegninger i rammer fra bogen og en mindre udstilling, hvor papfigurer fra bogen kan ses. Bænkene er udformet som træstammer, og i det ene hjørne hænger en kasse med billedbøger, hvis ventetiden skulle blive for lang for børnene. Ligeledes lægges der fra teatrets side vægt på, at alle børn skal kunne se, og de voksne bedes derfor tage hensyn. Fokuset på børnene fortsætter under selve stykket. Sproget er i tråd med det fra bogen, humoren er i børnehøjde og der er sørget for, at svære ord som trummerum og forelskelse forklares undervejs, som man støder på dem.

Scenen sættes

Scenografien er simpel, men fungerer perfekt til målgruppen. Ved hvert sceneskift hives diverse små skilte ud fra væggen, ned fra loftet eller op fra gulvet. Det gør det let at overskue, hvor man befinder sig, men forstyrrer ikke fortællingen. Det samme gælder de små fine sange, som fortællingen krydres med. Sangene er fyldt med humor og udløser en masse grin fra publikum.
Eneste "men" ved oplevelsen, er mageligheden for den ældste del af publikummet. Bænkerækkerne er meget smalle, og benpladsen begrænset. Som voksen sidder man derfor ikke helt optimalt. Samtidig bliver rummet hurtigt varmt, og det kan derfor anbefales, at man hænger sit overtøj i garderoben, og i øvrigt har iklædt sig ikke alt for varmt tøj. Taget målgruppen og smilene på alles læber efterfølgende i betragtning, er dette dog mindre detaljer.

Forestillingen er finurlig, sjov og skør og får fire stjerner af Børn i byen ⭐️⭐️⭐️⭐️

"Gorillaen der var en gorilla" spiller på Det lille teater frem til 28. oktober 2018. Find billetter HER.