Rejs tilbage i tiden med den nye bogserie "Gads lette klassikere". Selvom de eventyrlige historier er skrevet i 1800-tallet, er de spændende læsning for nutidige børneøjne. Børn i byen er dykket ned i de 5 bøger, og du kan læse om oplevelsen lige her!

Rejs tilbage i tiden
Det er spændende sager, man får fingre i, hvis man sikrer sig Gads Forlags nye serie ”Gads lette klassikere” til bogreolen. Selvom alle 5 bøger i serien er forfattet i sidste halvdel af 1800-tallet, vil de fleste nok kende én eller flere af dem. Men er de noget værd for nutidige øjne - og særligt nutidige børneøjne? Og sidder man med en gammeldags smag i munden under læsningen? Ja. Gør det noget? Nej, faktisk ikke! Man bør nemlig ikke undervurdere historiens tiltrækningskraft og fantasiens lyst til at rejse tilbage til en tid, hvor verden var større, livet hårdere og skæbnerne grummere.

Historier om forældreløse og modige børn
Et fællestræk ved tre af seriens bøger er det forældreløse barns færden i verden. I historien Frændeløs af forfatteren Hector Malot følger vi en stakkels dreng ved navn Remi, der bliver smidt ud hjemmefra af sin stedfar - han må vandre landevejene tynde med en gadekunstner og spille harpe på byernes torve for at tjene til dagen og vejen. Der er ikke grænser for de ulykker, han må gennemleve, før han finder sit hjem. Men undervejs klarer han alle udfordringer, lever det frie kunstnerliv, finder sig venner og redder sig ære. Det hårde liv sætter tingene i perspektiv og gør glæden ved en venlig gestus, et varmt måltid mad og en guldmønt i hatten så meget desto større.

Også i Børnene i Nyskoven af forfatteren Frederick Marryat må hovedpersonerne lære at klare sig selv. Historien foregår i 1600-tallet under den engelske borgerkrig. Her følger man fire adelige børn, der bliver reddet væk fra det brændende gods, hvor de bor. Børnene vokser i stedet op i skoven, og bliver gode til at klare sig selv. De kan forsvare sig mod røvere og skaffe mad på bordet - og de finder ud af, at det nye liv slet ikke er værst. Det virksomme liv er noget sjovere end at kede sig på slottet.

Endnu et forældreløst barn i serien er lille Heidi i bogen Heidi, skrevet af Johanna Spyri. Heidi efterlades hos sin bedstefar i en lille hytte i Alperne, men ligesom børnene i Nyskoven er hun heller ikke ked af at blive sat ud i naturen. Hun er faktisk det fødte naturbarn. Hun elsker at vandre på bjergenes græsgange med gederne, høre granerne bag huset suse i vinden og se solnedgangen kysse bjergenes tinder om aftenen. Heidi er så god som dagen er lang og så frejdig og glad som et gedekid. Men da hun en dag bliver hentet af sin tante og placeret hos en rig familie i byen, begynder en hård tid og en kamp om at komme tilbage til bedstefar på bjerget. Jeg læste også Heidi som lille, og bogen er nærmest mere en sansning for mig end en historie. Jeg husker den friske gedemælk, som bedstefaren skænker op til Heidi, det grove brød, som han brækker af og pakker ind i et tørklæde til hende sammen med en humpel ost, så hun kan få det med på bjerget. Jeg husker friheden i højderne og glæden ved det sparsomme men sunde liv.

Inspirerende fortællinger om fortidens børneliv
Det kan være hårdt at være barn. Selvom udfordringerne for børn i dagens Danmark må siges at være noget anderledes end for børnene i serien, er der stadig masser af inspiration at hente i Heidis, Remis og børnene i Nyskovens gåpåmod og udholdenhed, og måske endda også en bevidsthed om, at børneliv har set anderledes ud og stadig gør det i dag for mange børn rundt om i verden.

Eventyr over hele kloden
De sidste to bøger i serien er begge skrevet af Jules Verne og handler om eventyr, opdagelsesrejser, opfindelser, heltemod og jordomrejser.

Den måske bedst kendte bog i serien er Jorden rundt på 80 dage. Her halser den punktlige og korrekte engelske gentleman Phileas Fogg hele vejen rundt om jorden for at bevise, at det kan gøres på 80 dage. Hele hans formue har han sat på spil i dette væddemål. Med sig bringer han sin tjener, den snarrådige Passepartout, og sammen må de overvinde mange udfordringer i en stadig kamp mod tiden for at nå hjem. Det er et hæsblæsende eventyr og en fremvisning i stædighed, mod og held. Da bogen blev skrevet i 1873, må det desuden have været en fremvisning i den fagre nye verdens moderne transportmidler. Med nutidige øjne er det en mulighed for at forstå, hvor stor verden faktisk er, hvis vi tager fly ud af ligningen. Det er glimrende og veloplagt underholdning.

Det samme er En verdensomsejling under havet. Jules Verne anses tit for en tidlig science-fiction forfatter, og dette ses tydeligt i En verdensomsejling under havet. Professor Arronax sejler i 1866 ud på en mission for at finde et søuhyre, der går til angreb på skibe i alle verdenshave. Søuhyret viser sig at være en stor ubåd ved navn Nautilus, der tilhører den mystiske kaptajn Nemo. Arronax og hans følgeskab af tjeneren Conseil og hvalfangeren Ned Land ender ombord på Nautilus og får her lov til at opleve ubådens utrolige evner og den fantastiske verden, der findes på havets bund – men som kaptajn Nemos fanger. Jules Verne formår at skrue et plot sammen og hans karakterer er, om end ikke vildt nuancerede, så alligevel godt selskab.

Vellykkede, letlæselige klassikere
Min eneste anke mod serien er, at der kun er én ud af fem bøger, der er skrevet af en kvinde og at der kun er én kvindelig hovedperson. Hvis man leder efter kvindelige helte i bøger fra ”gamle dage”, er der heldigvis masser af steder at gå hen: Anne fra Grønnebakken (1908, skrevet af Lucy Maud Montgomery), Det lille hus på prærien (1932, Laura Ingalls Wilder), Tudemarie (1932, Maria Andersen) for blot at nævne nogle få. Det gode ved bøgerne er, at man kan bruge dem til at snakke om de ting der skurrer - fx. at kvinder sagtens kan lære at gå på jagt og at den engelske kolonimagt i Indien ikke altid optrådte som helte, som det ellers godt kunne lade til i Jorden rundt på 80 dage

Gads lette klassikere er alt i alt en vellykket udgivelse med velvalgte romaner, der både kan læses op (6-9 år) og læses selv (10-12 år). Sproget flyder, historierne glider, what´s not to like?

Alderstrin: 6-9 år (højtlæsning) 10-12 år (selvlæsning)
Frændeløs