Elsa, Anna og Olaf giver den endnu engang gas på det store lærred - Børn i byen har været en tur i biffen og se efterfølgeren til Disneys kæmpesucces fra 2013.

Forventninger til den svære toer

Verden over sidder små Elsa-fans formentligt helt ude på stolekanten af bar spænding, når Frost 2 endelig ruller over skærmen hele 6 år efter sin populære forgænger. Men når jeg synes, at Frost 2 lever op til forventningerne er det ikke nødvendigvis en god ting. Forventningerne hos den kedelige voksne var nemlig ikke specielt høje, da jeg satte mig til rette i det bløde biografsæde, og forberedte mig mentalt på den længeventede toer, der skulle underholde mig de næste par timer. Desværre blev mine forventninger indfriet af det lidt rodede og dystre plot og de middelmådige sange, der desværre ikke når Elsa og Annas debut til sokkeholderne.

Lægger lovende ud

Det var ellers ikke fordi, at filmen skuffede fra start til slut. Jeg havde stadig håb for handlingen, da starten udformede sig som et tilbageblik, til da Elsa og Anna var små. De to nuttede piger, som i høj grad formåede at få smil frem på læberne ude i salen, charmede sig gennem deres fars alvorlige fortælling om en forbandet skov, som han befandt sig i under et stort slag mellem kongeriget Arendal og det mystiske tundrafolk, da han var barn. Scenen lægger op til en interessant fortælling med afsæt i den magiske skov, hvor to forskellige folkeslag mødes - tilsat en god portion humor og fantastisk levende Disney-animationer. Jeg var fortrøstningsfuld og tænkte, at tiden nok skulle flyve afsted, hvis kvaliteten af underholdning ville holde ved hele vejen gennem Elsas rejse tilbage i tiden i et forsøg på at finde forklaringen på sine særlige kræfters oprindelse.

Karaktererne redder fortællingen

Desværre var det ikke helt tilfældet. Så snart Elsa beslutter sig for at drage afsted mod det mystiske ukendte, og resten af "familien" beslutter sig for at tage med, kører fortællingen lige så stille af sporet. Selv som voksen skal man holde tungen lige i munden for at følge med i de rodede spring frem og tilbage i plottet, som størstedelen af tiden går meget hurtigt.

Heldigvis bliver det overordnede indtryk hævet af karaktergalleriet, der jo består af de gode gamle Elsa, Anna, Olaf, Kristoffer og Sven, som har været elsket af mange siden 2013. Det er nemlig karaktererne, der redder filmen i den forstand, at den ikke falder fuldstændigt til jorden, da der stadig er en masse gode elementer, der kommer til udtryk gennem handlinger og replikker.

Elsa er magisk og storslået, og selvom hun af natur er den forsigtige, bekymrede type, er hun villig til at satse hele butikken for at genskabe balancen i sit land. Hendes ukuelige lillesøster, Anna, er modig og frygtløs - hun kaster sig hovedkulds ud i ethvert eventyr, og tilsammen skitserer de to søstre et kvindebillede, der ligger langt fra de klassiske Disney-prinsesser, der hovedsageligt drømmer om at finde prinsen på den hvide hest og leve lykkeligt til deres dages ende. Det er befriende at se, at pigerne også kan være dem, der redder verden gennem visdom og styrke. Kristoffer, som er Annas kæreste, sørger for, at historien stadig indeholder et romantisk eventyraspekt. Hans største mission, mens hele verden falder fra hinanden omkring ham, er at fri til Anna, som har travlt med alt muligt andet, hvilket gør det til lidt af en udfordring - mon det lykkes for ham?

Det humoristiske indslag

Sven og Olaf fortjener et afsnit for sig selv. For mens de resterende hovedpersoner løfter fortællingen gennem deres sejhed og styrke, bringer Sven og Olaf lidt humor med ombord. Hvilket er mindst lige så befriende. Sven er Kristoffers makker, og selvom han er tavs - når Kristoffer altså ikke taler for ham - bærer hans ansigt meget tydelige mimikker, der kommenterer handlingens udvikling på hyggeligste vis. Sven er nemlig sød og god ligesom den fjollede Olaf.

Olaf er den snemand, som Elsa skabte gennem sine magiske evner i den første Frost-film. Han er blevet søstrenes trofaste følgesvend, som gør hvad han kan for at hjælpe, selvom han mest af alt udlever rollen som deres irriterende lillebror, der konstant bidrager med fun facts og upassende opførsel. Han leverer filmens sjoveste scene, når han i høj fart fortæller med hele sin krop og med mange detaljer, hvad der er sket helt tilbage fra den første film og til nu. Udover at være et sjovt indslag, da man genlever alle hændelserne set fra Olafs naive og barnlige synspunkt, er det også en stor hjælp for dem, der lige har brug for en genopfriskning af, hvad det egentligt er, der er sket.

Filmens smukke lyspunkter

Det er dog ikke udelukkende karaktererne, der trækker filmens overordnede indtryk op. Også animationerne og de smukke omgivelser er med til at give Frost 2 et vist kvalitetsstempel, trods den lidt uinteressante handling. De 4 elementer - luft, vand, ild og jord - som er en del af historiens eventyr, bliver gjort levende gennem de veludførte animationer, der er så godt lavet, at samtlige elementer bliver en karakter i sig selv. Luften kommer til udtryk gennem Brise, som er det vindpust, der fra tid til anden dukker op, vandet personificeres gennem Nøkken, som er den vandhest, Elsa ridder rundt på, ilden er blevet til en nuttet, lille, brandvarm salamander, og jorden udspiller sig i form af de store kæmper, der rejser sig som gigantiske klippevægge, når de vækkes.

Fungerer formentligt bedre i børnehøjde

Selvom filmen har svært ved at leve op til sin forgænger, er jeg sikker på, at børnene vil forlade biografmørket i begejstring over gensynet med de højtelskede karakterer. Men om sangene bliver lige så store landeplager som "Let it go" fra 2013, må tiden vise.

Børn i byen giver "Frost 2" 3 ud af 5 stjerner ★ ★ ★

Filmen kan ses i biografen fra d. 25. december 2019. Den er tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år. Se traileren her. God fornøjelse!