Børn i byen har set årets Disney on Ice: Magical Ice Festival, der kommer til både Herning og København i løbet af vinterferien, når CSB Island Entertainment og Live Culture inviterer til skøjteløbende Disney-magi.

Kommerciel børnefest for alle pengene

Inden showet er luften tyk af forventninger hos de mange Elsa-klædte vinterferiebørn, der med lysende figurer, popcorn og is i hænderne er helt festklar. Alt imens, at deres forældre i fuld stress prøver at afgøre, om flyverdragten mon skal af eller på i skøjtehalsklimaet, og falder bagover, når de finder ud af, at snacks og Disney-merchandise sælges til komplet overpris. De fleste lader sig dog rippe for at bevare den gode stemning, og slår sig stille og roligt ned på deres pladser, inden lyset slukkes, skøjtebanen lyses op, og showet går i gang.

Børnene er tryllebundet fra start til slut

Der er nærmest bomstille i hallen, da tæppet trækkes væk, og showets konferencierer Mickey Mouse, Minnie Mouse, Anders And og Fedtmule skøjter ind på banen med et imponerende optog af nogle af verdens bedste skøjteløbere bag sig. Stilheden afløses af begejstrede klapsalver fra både børn og voksne på tilskuerrækkerne ved synet af de ikoniske figurer.

Efter en hurtig intro, forvandles isen med simple rekvisitter til det magiske undervandskongerige, som er kendt fra Den Lille Havfrue. Ariel, krabben Sebastian, fisken Tumle, prinsen Eric og den onde Ursula tager os gennem udvalgte scener fra eventyret, og giver den gas med de kendte sange, som publikum glædeligt synger med på, mens de imponeres over kunsterne på isen og de gennemførte kostumer.

Den klassiske fortælling om Den Lille Havfrue afløses af et af Disneys nyere eventyr. Gensynsglæden udebliver derfor hos de fleste af salens voksne, mens børneskrigene ikke er til at tage fejl af. "Vaiana, Vaiana, Vaiana" lyder det fra de yngste publikummer, mens skøjtebanen bliver indtaget af halvguden Maui og den modige Vaiana, der glider lige så elegant over isen i en båd.

Inden pausen er der lige plads til et sidste eventyr, og denne gang er det Rapunzel, der står for underholdningen. Børnene er fortsat betagede af udfoldelserne på isen, mens det for de voksne måske virker lidt som en gentagelse af de tidligere opvisninger - bare uden de ikoniske og velkendte sange. Der er da også en hyggelig inddragelse af publikum, da 4 børn fra første række bliver inviteret op i en vogn, der udgør en af scenens rekvisitter.

Efter en kort pause med flere dyre Disney-snacks, er der fornyet energi hos alle på publikumrækkerne. Skønheden og Udyret gør alle glade med den klassiske fortælling, de gode sange, der indbyder til fællessang blandt børn og voksne, samt de mange hyggelige figurer, som er kendt fra Disneys filmatisering. Både Lumiere, Cogsworth, Mrs. Potts og lille Chip skøjter rundt - selvfølgelig i selskab med den smukke Belle og Udyret.

Forestillingen kulminerer med den forventede Frost-eksplosion til sidst. Anna, Elsa, Olaf, Christoffer og Sven skuffer aldrig - særligt ikke, når det kommer til de inkarnerede fans blandt publikum, der næsten ikke kan være i sig selv, når sneen daler ned fra loftet, mens "Lad det ske" synges for fulde drøn og Elsa flyver rundt på isen i den ene piruette efter den anden. En magisk afslutning på et gennemført, flot og imponerende show!

For børnene var det helt tydeligt en tryllebindende oplevelse fra start til slut, mens det for de voksne til tider kunne virke en smule ensformigt. Dog med et behageligt tempo mellem de korte optrædender, der hurtigt blev afløst af hinanden, inden man mistede interessen fuldstændigt. Alt i alt en fin vinterferie-oplevelse for de små, der sikkert sent vil glemme deres møde med alle vennerne fra skærmen.

Børn i byen giver "Disney on Ice: Magical Ice Festival" 4 ud af 5 stjerner ★ ★ ★

Showet kan ses i Jyske Bank Boxen i Herning den 12.-13. februar 2020 og i Royal Arena i København den 15.-16. februar 2020. Hele familien er velkommen. God fornøjelse!