For mange børnefamilier er det fast tradition med en tur i Glassalen i Tivoli for at opleve Eventyrteatrets årlige efterårsforestilling. Igen i år er der god grund til at holde traditionen i hævd – der er nemlig forrygende underholdning at hente i Eventyrets aktuelle musical ”Den Magiske Maske”, som spiller frem til den 21. oktober.
Den magiske maske
Pudderparykker, perlemor og pufærmer
Der er skruet helt op for de overdådige kostumer i efterårets eventyr på scenen i Glassalen. Smukt sminkede skuespillere iført pastelfarvede silkedrømme med guld, kniplinger, blonder, perler og fjer folder sig ud for øjnene af os fra første sekund. Dette syn er i sig selv ret fantastisk og får os overbevist lynhurtigt – vi er klar til eventyret, min otteårige ledsagerske og jeg.

Vi befinder os i rokoko-universet ved det danske hof i 1766, hvor den knap 17-årige Christian 7. netop er blevet gift med den 15-årige engelske prinsesse Caroline Mathilde kort efter sin udnævnelse som Konge af Danmark og Norge. På grund af deres unge alder og manglende erfaring, er det unge regentpar nemme at køre rundt med for de mange magtsyge folk ved hoffet. Med den dominerende overhovmester Reventlow og enkedronningen Juliane Marie i spidsen, er vi vidner til en række af intriger og magtkampe mellem hoffets hovedpersoner. Oven i hatten forsvinder en magisk venetiansk maske, der naturligvis kun kaster yderligere drama over handlingen. Ind i mellem er det lidt vanskeligt at holde rede i de mange sideløbende fortællinger – især for de yngste blandt publikum, og der må hviskes forklarende i deres ører undervejs. Men det lader nu alligevel ikke til at forstyrre børnenes helhedsoplevelse af historien, der selvfølgelig ender lykkeligt.

Aha, Jubi, Øv og Uha
Selvom historien fremstår lidt indviklet, formår Eventyrteatret at formidle, så det fænger alle aldre. Særligt skal skildringen af kongens sindslidelser fremhæves. Christian 7. havde psykiske problemer, hvilket nemt kunne være en abstrakt størrelse at formidle i børnehøjde. I ”Den Magiske Maske” gøres dette dog virkelig elegant i form af kongens fire hemmelige venner Aha, Jubi, Øv og Uha, som det naturligvis kun er ham, der kan se. I stil med Pixar-filmen ”Inderst Inde” bliver vi gennem disse fire karakterer præsenteret for velkendte, basale følelser som fornuft, glæde, vrede og angst på en fysisk og håndgribelig måde, så det er nemt at forstå kongens forvirring og fortvivlelse. Det er genialt godt gjort!

Medrivende skuespil med glimmer på
Alt i alt gør de det virkelig godt, børnene og de unge i Eventyrteatret. Både store og små imponerer med skuespil, sang og koreografi. De når langt ud over scenekanten og gør teateroplevelsen meget medrivende. Helt ærligt; hvem kan lade vær at vugge og klappe med, når 40-50 unge toptalenter funkler i guld og glimmer fra scenen i en afsluttende feel-good-fællessang med omkvædet ”Der er lys i horisonten”?

Børn i byen giver forestillingen 4 ud af 5 stjerner

"Den Magiske Maske" spiller i Glassalen frem til den 21. oktober 2018
Læs mere og bestil billetter HER