Børn i byen har været i biffen og se De Utrolige 2 - her er fuld fart på og masser af grin både for børnene - men bestemt også for de voksne.

Familien Utrolig er tilbage i et brag af en fortsættelse fjorten år efter, den første film udkom. Det mærkes dog ikke på filmens handling, hvor vi dumper lige ned, hvor etteren sluttede. Massive ødelæggelser efter angreb på byen samt et dårligt ry i medierne betyder, at superheltene ikke er velansete i samfundet. Familien Utrolig bor nu på motel og har få muligheder, så da familien kontaktes af rigmanden Winston, der sammen med sin søster Evelyn vil genskabe superheltenes status i samfundet, springer Elastipigen til. Imens skal Hr. Utrolig passe hjem og børn, og med en hyperaktiv dreng med svære matematikspørgsmål, en teenagepige med kærestesorger og en baby med spirende og ustyrlige superkræfter, får han nok at se til. Og da en mystisk superskurk giver Fru Utrolig problemer, må familien igen stå sammen for at redde dagen.

Hverdagens heltegerninger – mest for voksne

De Utrolige 2 taler som sin forgænger lige så meget til de voksne, som den gør til børnene. Måske i endnu højere grad her i anden ombæring, hvor det nok primært er de ældre generationer, der kan forstå handlingens kompleksitet. Spørgsmål som kønsroller i familien, ansvarsfordeling imellem forældrene, identitetskonflikter, hvad det vil sige at være en god forælder, fordelingen imellem familietid og tiden til at følge egne drømme og ambitioner, er det nok de færreste børn, der kan forholde sig til. Som sådan bliver Disney/ Pixar her næsten helt moderne ved at forholde sig til hverdagens udfordringer, her i form af hvordan en ”hård” mand skal finde ud af at blive en ”blød” mand, når mor går på arbejde og efterlader ham alene derhjemme med ansvaret for hus og børn. Forsøget med at spille på to heste, hvor der både fokuseres på børnenes synsvinkel (igennem teenagepigen Violets problemer med at acceptere, hvem hun er, og den familie hun er en del af), og på de voksnes synsvinkel (igennem Hr. Utroligs kamp for at lægge egne ambitioner til side for at give plads til sin kone og for at blive den far, hans børn har brug for), falder dog ud med fordel til de voksne.

Fuld fart på action – og mange stille scener

Der er mange hæsblæsende action-scener i filmen, som de fleste børn og unge vil finde seje, spændende og medrivende (og tak for, at det er Mor Utrolig, der står for de fleste af action-scenerne). Derudover vil de fleste finde baby Jack-Jacks udforskning af egne evner ret så overraskende og underholdende. Men der er også en del stille scener med dialog, hvor det er komplekse problemstillinger, der kæmpes mod/med, og her er det nok teenagerne, der som de yngste kan følge med. Når filmen engang kommer på DVD (eller streamingtjeneste) og skal ses hjemme i stuerne, vil det store spørgsmål for mig være, om det er børnene, der vil se den sammen med forældrene eller omvendt. Jeg tror på det sidste. Og som mor til to passer det mig ærlig talt fint, for underholdningsværdien er i topklasse – uanset hvor meget man forstår af handlingens kompleksitet.

Filmen får 4 ud af 5 stjerner ⭐️⭐️⭐️⭐️

Premiere: Den 30. august 2018

Tilladt for alle, men frarådes for børn under 7 år.