Børn i byen har besøgt BODY WORLDS på Experimentarium - en verdensberømt udstilling, der giver et helt unikt indblik i den menneskelige krop og anatomi. Besøget var en fascinerende oplevelse, der fik både børn og voksne til at gøre store øjne.

Ægte plastificerede menneskekroppe
Siden den første BODY WORLDS udstilling i Japan i 1995 har over 47 millioner børn og voksne oplevet udstillingen verden over - og med god grund! Udstillingen giver nemlig et helt unikt og hudløst ærlig blik på menneskekroppen, som den ser ud under huden - i bogstaveligste forstand. Der er nemlig tale om vaskeægte menneskekroppe, som ved hjælp af en særlig plastineringsteknik, er velbevarede helt ned til mindste detalje. I Experimentariums udgave af BODY WORLDS, som kan besøges på øverste etage, kan man opleve over 100 plastinerede kropsdele.

Nærstudering af organer og virtual reality
BODY WORLDS-udstillingen på Experimentarium er ganske velbalanceret, og formidlingen består ikke kun af menneskekroppe, knogler og organer i oplyste montre, men også af digitale skærme og teknik, der lægger op til interaktivitet. Det første vi møder i udstillingen, er f.eks. en film om selve plastineringsteknikken, der kører på en fladskærm. At se hvordan kroppene bliver behandlet, før de kan udstilles, er både fascinerende og en smule makabert. En lille pige på omtrent 5 år følger med på skærmen med store øjne, mens hendes far forklarer lidt undervejs. Hun synes ikke synderligt skræmt eller bange - mere nysgerrig. Det samme gælder de andre små gæster i udstillingen: her nærstuderer børn lystigt både organer, kroppe og knogler i montre, måler deres blodtryk og ”krænger huden” af deres kroppe i virtual reality for at se den lag for lag. Det lyder måske barsk, men ungerne synes det er sjovt og morer sig.

"Sygt klamt", lidt pinligt - men mest af alt imponerende
Mens vi går rundt i udstillingen, hører vi dog også børnestemmer, der udbryder "scary" og "det dér er sygt klamt!". Men også udbrud af begejstring og forundring høres rundt omkring montrene. Et par teenagedrenge småfniser rødmende, mens deres mor læser højt om de udstillede mandlige kønsorganer - den menneskelige anatomi og krop er altså også lidt grænseoverskridende og pinlig, ihvertfald når den opleves sammen med mor. Mest af alt, er udstillingen dog imponerende, og vi er stadig dybt forundrede over muligheden for at fastfryse og bevare så bittesmå blodkar, at de kan udstilles - wauw!
Under besøget smiler vi desuden til Prins Christian og Prins Vincent, der uden postyr, trisser rundt sammen med deres barnepiger. Ligesom resten af udstillingens gæster gør de store øjne, når de passerer de hudløse kroppe, og Prins Chrisitian skal da også lige have målt blodtrykket. Hvordan blodtryksmåleren reagerede på blåt blod, ved vi ikke, men efter at have oplevet de afskrællede kroppe i BODY WORLDS stod det klarere end nogensinde før, at vi mennesker er fascinerende ens under huden, royale eller ej.

BODY WORLDS kan opleves helt frem til 3. november 2019 og har dagligt åbent til klokken 21. Se priser og andet praktisk her.
Udstillingen er desuden dejlig overskuelig, og kan sagtens opleves på en time med børn, selvom Experimentarium estimerer besøgstiden til to timer. Ønsker man virkelig at fordybe sig og læse samtlige beskrivelser, skal man dog regne med længere tid.

Alt i alt er BODY WORLDS lidt af et must-see: en unik mulighed for at blive klogere på menneskekroppen, og se hvordan den ser ud, under huden.

OBS: Det er op til de enkelte forældre at vurdere, om udstillingen er egnet for deres børn.

TIP: Tilmeld dig Børn i byens nyhedsbrev og få de bedste oplevelser for børnefamilier serveret i din indbakke hver eneste uge. Følg også Børn i byen på Facebook og Instagram.