Mos, grød, grøntsager, men hvilke grøntsager? Og hvad er det nu, baby helst ikke må spise for meget af? Det kan være lidt af en jungle at begive sig fra amningens- eller sutteflaskens trygge rammer og ud i overgangsmad til baby – særligt som førstegangsforælder. ”Babymad – små portioner til små personer” fra Aarstiderne guider dig igennem babymadens ABC.

Anbefalinger og oversigt over madvarer

Bogen er let at gå til og indeholder en masse appetitelige billeder. Foruden de mange spændende opskrifter indeholder bogen også et brugbart introafsnit, hvor hele overgangsfasen fra mælk til mos til mad i bidder forklares. Særligt brugbart er oversigten over, hvilke madvarer, baby må få, når han eller hun er henholdsvis 4 mdr., 6 mdr., 9 mdr. og 12 mdr. Og bagerst i bogen findes en slags udvidet oversigt med nyttig viden om at sammensætte et godt måltid til din baby, ligesom en lang række af de madvarer, du bør være forsigtig med eller helt undgå, gennemgås. Det er let lige at slå op på siderne, skulle man blive i tvivl.

Babymad – også til de voksne

Bogen indeholder naturligvis også en lang række fristende opskrifter, og herhjemme har vi prøvet et par af dem -  bl.a. ratatouille, kødboller med grønt, dampet laks, omeletpålæg med broccoli og blomkålsgratin. De er alle røget indenbords med en rygende fart – eller i hvert fald så elegant, som man nu kan i en alder af 8-10 mdr. Det kan måske synes en smule kedeligt selv at skulle spise samme mad som baby, da maden jo selvsagt skal være lidt mild, men bogen giver også forslag til, hvordan man kan ”spice” retterne lidt op med en lang række ingredienser som ingefær, peberrod, hvidløg og kapers, så også de voksne kan spise med.

Lidt besværlige opskrifter

Alle opskrifter er korte og tydeligt beskrevet, ligesom der forklares, hvordan maden skal findeles eller blendes, så den er alderssvarende og spiselig for baby. Der er dog en del opskrifter på suppe og mos – bl.a. linsesuppe, ærtesuppe og græskarsuppe - hvilket er lidt af en udfordring herhjemme, da min datter er nået til et punkt, hvor hun helst selv vil øve sig i at spise maden med hænderne eller gaffel. Jeg savner derfor nogle flere opskrifter, hvor det er muligt at servere for en, der ”kan selv og vil selv”. Sidst, men ikke mindst, indeholder opskrifterne ofte en ingrediens eller to, som jeg ikke altid har i mit køkken – mandelmel, frisk kørvel, fennikelfrø mm. - og selvom nogle af ingredienserne sikkert kan udelades fra nogle af opskrifterne, så afholder det mig lidt fra at gå i krig med lige netop de retter. Særligt i en travl hverdag. Alt i alt er det dog en letlæselig bog med flotte billeder og opskrifter, der i de fleste tilfælde er lige til at gå til og som beviser, at babymad ikke altid behøver at være spaghetti bolognese og boller i karry.

Babymad - små portioner til små personer af Aarstiderne er udgivet ved forlaget Peoples Press og kan købes her.