Børn i byen har anmeldt Eventyrteatrets familieforestilling Rapunzel, som spiller i Glassalen i Tivoli. En eventyrlig forestilling med et nutidigt, aktuelt twist for både store og små.

Bladene falmer, og himlen bliver mørkere, men heldigvis er efteråret også tiden for kulturelle oplevelser. En af traditionerne i min familie er Eventyrteatrets efterårsforestilling, som vi har set hvert år, siden børnene var helt små. Og hvis der er noget, der stråler i mørket dette efterår, så er det opsætningen Rapunzel i Glassalen i Tivoli.

Allerede ved indgangen til Tivoli bliver vi mødt af Eventyrteatrets unge performere, der traditionen tro byder velkommen og ønsker os en god forestilling. Eventyret er i gang, og vores rejse ind i Eventyrteatrets farverige, magiske og univers er begyndt. Og for dem der ikke kender Eventyrteatret, så er det teaterskole for børn, der opsætter to årlige musicals i Glassalen i Tivoli.

Aktuel nyfortolkning om diversitet

Årets efterårsforestilling er en opsætning af Rapunzel, eventyret om pigen med det magiske hår, der holdes fanget i et tårn af sin onde stedmor. Eventyrteatrets Rapunzel har også langt hår og havner midlertidigt som fange i et tårn, men derfra stopper lighederne også. I Eventyrteatrets nyfortolkning trækkes det aktuelle tema diversitet ind og bliver omdrejningspunktet for handlingen. Rapunzels hår er ikke magisk som i klassikeren, men det er anderledes, og derfor skal hun og alle andre, der stikker ud fra mængden gemmes væk. I Heroika vogter Søstrene og sørger for at de, der er anderledes, holdes som fanger i lejre, hvor de skal ensrettes før de kan komme ud.

Scenen i fangelejren er stærk. Søstrene er kolde, dystre og krigeriske, og scenografien giver associationer til bestselleren The Handmaid’s Tale - som på samme vis illustrerer en grusom verden, hvor individet er bandlyst, og hvor man skal iklæde sig et kostume, der dækker over hvem vi er og var engang.

I fangelejren er alle taget til fange, fordi de er anderledes, og hvordan de skiller sig ud, bevarer de hver især som en hemmelighed. Og det er lige netop det, Rapunzel gør oprør imod. Hun viser sin hemmelighed frem, nemlig den store fletning, der omstændigt er gemt bag et tørklæde. Til Søstrenes rædsel følger hendes veninder trop og viser også deres særligheder frem for fuld skue. Der følger en lang jagt på den lille oprørsgruppe, og i mændenes fangelejre i minerne ulmer oprøret også - et opgør med Søstrenes herske er på vej.

Alvor og humor

Udenfor Heroika findes Irisia, som Søstrene har advaret om, fordi de skulle være fjendtlige. Men i oprørets time udfordrer de skæbnen og tager til Irisia. Mødet udvasker alt frygt, for de er et mildt folkefærd uden våben og vagter. I Irisia hersker fest, farver, lethed og frem for alt plads til individualitet! Alle er forskellige og har deres særheder, som f.eks. den finurlige og virkelig sjove Ira, der damper ud hovedet, når hun bliver sur - til stor morskab for både voksne og børn i alle aldre salen.

Sammen med en flok søde hjælpere fra Irisia lykkes det udbryderne at vinde deres frihed tilbage. Diversiteten, godheden og venskabet sejrer.

Pause-parade og høj energi

Vi er fyldt op af sange, farver og varme, da vi bevæger os ud i pausen, hvor den traditionsrige parade finder sted. Et lille show fra forestillingen med nogle af de helt unge skuespillere fra Eventyrteatret. Magien fra salen tages ud i den friske luft, hvor både mine to teenagere og jeg smelter over de søde små performere, der danser og gestikulerer.

Da klokken ringer og pausen er slut, haster vi ind i salen igen. For handlingen har en fremragende fremdrift, og vi følger spændt med i dramaet på scenen. Da forestillingen slutter, og vi bevæger os hjem har vi den energiske, skønne flok af performere og sangene for vores indre.

Årets forestilling i Eventyrteatret er blandt de bedste, vi har oplevet. Fortællingen hænger godt sammen og fanger både de helt små børnehavebørn på rækken bag os og mine to store teenagere. Der er ikke meget teater, der kan samle hele familien på den måde. Det virker stærkt, at det er børn, der performer, og når opsætningen er så professionel og sangene leveres så overlegent, er det et sikkert hit for hele familien.

Børn i byen giver Rapunzel 5 ud af 5 stjerner ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

OM FORESTILLINGEN
Instruktion: Bo Skødebjerg