Børneyogalærer og kropsterapeut Rikke Dall-Hansen har over 10 års undervisningserfaring og har arbejdet meget med at udvikle børns selvværd. Hun giver her 3 nemme øvelser, som I kan lave derhjemme på stuegulvet. Og ja, du har også gavn af dem som voksen.

Vi kan ikke tænke os til bedre selvværd alene. Vi skal også opleve, at vi kan klare nye udfordringer og navigere i livet gennem kroppen. Når vi træner kroppen, producerer vi samtidig dopamin i hjernen. Det er det signalstof, som giver indre glæde, ro og balance. Hvis vi træner kroppen og vores mentale fokus samtidig, øger vi den følelse, og det er netop det, du kan gøre med dine børn gennem disse øvelser.

yoga1. BÅDEN

Denne øvelse bygger kroppen op udenpå og indeni, fordi du træner alle de store muskler og din evne til at holde balancen. Samtidig styrker du din koncentrationsevne og dine indre organer, aktiverer fordøjelsen og fedtforbrændingen og mærker, hvordan du bliver bedre gang for gang. Det motiverer til at gå efter dine mål og tro på, at du kan.
Sådan gør du:
•    Sæt dig på gulvet med ret ryg og benene strakt foran dig
•    Bøj knæene, så dine fødder nu er, hvor knæene var før
•    Læn dig lidt tilbage, mens du løfter benene og strækker dem ud samlet cirka med en vinkel på cirka 45 grader over gulvet
•    Når du har balancen, kan du løfte armene op til benene, så de er strakte og parallel med gulvet
•    Prøv at holde stillingen i 10 sekunder. Tag et lille hvil og prøv en gang til. Er du rigtig sej kan du prøve at gøre det 3-5 gange efter hinanden.  

yoga2. EGOUDSLETTEREN

Denne øvelse aktiverer dit parasympatiske nervesystem og øger lungekapaciteten, hvilket forbedrer iltoptaget i kroppen. Når vi får mere ilt til hjernen, fungerer den bedre og kan tænke mere klart. Vi får mere energi og kan tage beslutninger med et roligere sind. Rikke bruger den tit, når børnene til yoga skal styrke deres mod og slippe alle de forestillinger, som deres ego har om, hvad og hvem de burde være. Når vi giver slip på egoet, kan vi nemlig bedre være i nuet og derfra udvikle os.
Sådan gør du:
•    Sid med benene i yogakringlen (skrædderstilling) og med ret ryg
•    Løft armene op til cirka 60 grader over gulvet med knyttede hænder og tommelfingrene op
•    Træk vejret ind gennem næsen 3 gange så kraftigt, at man kan høre det, og bevæg armene op i takt med dine indåndinger
•    Stød luften ud gennem næsen 3 gange, ligesom når du pudser næse, mens armene gå lidt ned i takt med dine udåndinger
•    Gentag øvelsen cirka 4 gange. For hver gang bevæger armene sig lidt længere op, så du slutter med, at tommelfingrene mødes over hovedet
•    Træk vejret dybt og pust ud gennem munden, mens armene falder ned langs siden.

yoga3. KRIGER

Denne øvelse styrker dine arme, ben og lænd og forbedrer din koncentrationsevne og balancen i kroppen. Den åbner også op i hofte og brystkasse, så du er klar til at tage livet ind og giver en god fornemmelse af at have jordforbindelse. Også din blodcirkulation og dit åndedræt bliver forbedret, og så vil du sikkert føle dig stærk, målrettet og urokkelig i krigerstillingen.
Sådan gør du:
•    Stå med højre fod forrest, så den peger frem, og venstre fod langt tilbage på yogamåtten. Hvis du ikke har en yogamåtte, kan du bruge et liggeunderlag eller blot forestille dig, at du står i en firkant på gulvet.
•    Ræk dine arme ud til siderne parallelt med måtten, og bøj ned i det højre ben, så låret er vandret.
•    Pres fødderne i gulvet og mod hinanden. Sørg for at presse ned igennem fodens fire hjørner og ikke tæerne.
•    Skru højre balle ind under dig, så halebenet peger ned og træk samtidig forreste knæ ud mod højre, så knæet ikke falder ind. Det skal pege samme vej som tæerne.
•    Stræk det bageste ben helt ud, så venstre hofte bliver skudt tilbage og mærk, at det nu er endnu mere udfordrende at holde højre balle under dig og knæet på plads.
•    Bliv i stillingen i 3-6 åndedrag, og gentag den så med venstre ben forrest.
 
TIP! Er du og dit barn blevet nysgerrige på børneyoga, så har Rikke Dall-Hansen flere ugentlige hold hos SALIG på Østerbro. Sammen med en lille gruppe andre børn kan du træne både dit eget selvværd og støtte de andre i at træne deres i et ikke-konkurrencepræget rum, hvor der er plads til alle og forskellighed er en positiv ting. Læs mere om børneyoga hos SALIG her: www.saligdig.dk/barn

Tilmeld dig Børn i byens nyhedsbrev og få de bedste oplevelser for børnefamilier serveret i din indbakke hver eneste uge. Følg også Børn i byen på Facebook og Instagram.