”Sangen fra havet” er befriende anderledes og den smukkeste film længe: en visuel eksplosion af dybe akvarelfarver, mønstre og lys. Så holder I af billeder med stærkt kunstnerisk udtryk og den store, klassiske fortælling - så er det en tur i biografen!

”Af én der ikke har lært at tale endnu, er du meget støjende!”

Ben har mistet sin mor. Hun døde ved fødslen af hans lillesøster, Saoirse, som derfor står som levende monument over tabet af moderen. Han koger af vrede, er destruktiv og længes brændende efter dét, der var.  Desperat forsøger han af fastholde mindet om sin mor ved at huske og gentage de historier, hun fortalte ham som lille.

Familien bor på en klippe ved havet, højt oppe i et fyrtårn. Faderen er kærlig og forsøger af al magt at få tilværelsen til at hænge sammen, men er blevet en mekanisk og initiativløs udgave af sig selv. Til alles rædsel ender børnenes farmor med at tage børnene med til byen, fordi hun mener, det er bedre for børnene. Men Ben og Saoirse hader Dublin - og stikker af. På hjemvejen støder de på de særeste væsner og moderens fortællinger viser sig at være mere sande end Ben nogensinde havde forstillet sig.

Oscarnomineret
Filmen, som er irsk produceret, er stærkt bundet til irsk folklore i fortælling og æstetik, men indeholder moderne træk og er inspireret af japanske Hayao Miyazaki.  ”Sangen fra havet” er nomineret til en Oscar, hvilket er interessant set fra en dansk synsvinkel: et lille produktionsselskab fra Viborg, Nørlum, har nemlig været medproducenter og produceret omkring halvdelen af filmen, så den er indstillet som det officielle danske oscarbidrag. Desværre i et stærkt felt med bl.a. ”Big Hero 6” og ”Æsketroldene”, men man har lov at håbe...

Fortabte voksne
Filmen er modig på den måde, at den tør berøre tunge emner og tage børns sorg og følelser alvorligt. Den fortæller, at voksne kan komme til at handle uhensigtsmæssigt, når de sørger eller ikke kan overskue situationen. Det er ikke nogens skyld, sådan er mennesker. Og den, der ligner en kontrollerende fjende, er måske bare et menneske under pres, som forsøger at bringe lidt orden ind i sin verden. Nyttig indsigt for børn – og deres voksne.

Personligt forlod jeg biografen med en sentimental tåre i øjenkrogen og en følelse af at være mættet, beriget og virkelig godt underholdt. Filmen kan varmt anbefales, men vær opmærksom på, at den kræver et modent barn . Hvis ungerne kan kapere uhygge, sorg - og sætter pris på den store, eventyrlige fortælling - får de til gengæld en oplevelse ud over det sædvanlige.

5 ud af 5 stjerner:
Premiere: Den 19. februar 2015
Varighed: 93 minutter