Flot, flippet og fascinerende. Skal du og dit barn have en smuk og udfordrende oplevelse, så find din indre kosmonaut frem og læg turen forbi Den Grå Hal for at se Big Bang forestillingen Kosmos+

”Mor, hvorfor er der en stor ballon? Hvad er det, de går rundt med?”
Først et tip: Forvent ikke at forstå det hele. At lade sig opsluge af smukt lys, pulserende musik og vilde facts (solens kerne er 15 millioner grader varm!) er bare ikke det samme som at læne sig tilbage i biografens mørke og se ’Paddington Bear’. Men det er en rejse værd.

’Sofies Verden’ for astronomer
Kosmos+ er en imponerende filosofisk og poetisk rejse gennem universet. Forestillingen er absolut helstøbt: lysshow, elektronisk musik og tekster er fine hver især og går op i en højere enhed. Ordene bliver fremført af ti karakterer, som er fx ’filosof’ eller ’fysiker’. Her er det særligt imponerende, at den 10-årige Frederic Linde-Fleron kan lire lange komplicerede replikker af uden at kløjes i det. Ellen Hillingsø fungerer desuden virkelig godt som den præstindeagtige astronom.

Hvad handler stykket om? Måske kan det bedst beskrives som ’Sofies Verden’ for astronomer. Hvor bogen ’Sofies Verden’ ville formidle filosofiens verden for et ungt publikum, vil Kosmos+ belyse universet.

Hvem skal se Kosmos+?
Kosmos+ er, ifølge Hotel Pro Forma som er ’laboratoriet’ bag, for alle mellem 6 og 99 år. Jeg havde taget min 7-årige pige med, og der var virkelig meget, der fløj lige forbi hende og ikke gik i kredsløb. Det havde nok været en hjælp, hvis hun var typen, som plagede om at komme i Planetariet, men det er hun altså ikke. På spørgsmålet om hvorvidt Kosmos+ var ”smukt eller kedeligt”, blev svaret ”midt imellem”. Derved drattede en stjerne af anmeldelsen, der ellers sigtede mod fulde fem stjerner.

Skal man vige tilbage fra at tage sin guldklump ind og se det, hvis man ikke i forvejen har tapetseret børneværelset med stjernebilleder? Ikke nødvendigvis. For man må gerne udfordre sit afkom ind imellem, hive dem væk fra Disney Sjov og give dem (og sig selv) en oplevelse ud over det sædvanlige. Jeg gad godt se Kosmos+ med min datter igen om tre eller ti år og se, hvad hun så ville sige til det. Ville hun så forstå, at vi består af det samme stof som stjernerne?

4 ud af 5 stjerner: ★★★★
Spilleperiode: Den 4.-14. februar 2015
Den Grå Hal, Christiania (husk overtøj – Den Grå Hal er en rå hal)