Nutidens børn og unge er i høj grad vokset op med internettet og alle dets muligheder. Men deres dybe kendskab til teknikken er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at de kan overskue konsekvenserne af deres handlinger på nettet.

Mobning, voldsomme billeder og ubehagelige tilnærmelser er desværre også en del af den virtuelle verden. Bogen ”Beskyt dit barn på nettet” beskæftiger sig med en lang række af de problemer, vi forældre skal have for øje, når vi lader computere og telefoner være en del af vores børns hverdag. Forfatteren formidler sine budskaber i et letforståeligt sprog, og veksler fint mellem tekniske instruktioner og råd af mere psykologisk karakter.

Digital mobning på dagsordenen
Især kapitlerne omkring mobning på nettet er interessant læsning. Undersøgelser viser, at to ugers digital mobning er lige så skadeligt som et halvt års mobning i skolen. Bogen guider forældre til, hvordan de kan italesætte problemerne ved digital mobning og hvordan man rent teknisk kan blokere for de ubehagelige personlige meddelelser. Jeg mener bestemt, at mange skolelærere (og arbejdsgivere for den sags skyld) vil have stor glæde af at læse denne bog. Det er vigtigt, at digital mobning kommer på dagsordenen, og her er bogen en rigtig god støtte.

Beskyt dit barn
Bogen er hurtigt læst, men kan også bruges som et opslagsværk og teknisk guide. Oplever du for eksempel, at en google søgning på børnespillet Go Supermodel fører til erotiske modelbilleder, eller en youtube søgning på Planes præsenterer frygtelige flystyrt, kan du i bogen finde anvisninger til, hvordan du forhindrer dette. Forfatteren tager også emnet grooming op, der omhandler måder, hvorpå pædofile opbygger et tillidsfuldt venskab til barnet og kan indhente vigtige personlige data, såsom jeres private adresse. Og søreme om der ikke også er et afsnit med titlen ”beskyt dit barn mod forældrene”. Som forfatteren formulerer det, så glemmer nettet aldrig. De harmløse billeder, vi sætter på facebook af vores børn nu, kan risikere at blive brugt i en hel anden sammenhæng, når barnet når konfirmationsalderen.

Jeg er blevet en lille smule mere nervøs ved at lade mine børn bevæge sig ud i den virtuelle verden - men også langt klogere på, hvordan jeg bedst holder dem i hånden og viser dem vej, så de trygt kan tumle afsted derudaf i det dragende cyberspace.

4 ud af 5 stjerner: ★★★★
Titel: Beskyt dit barn på nettet
Forfatter: Kristian Langborg-Hansen