Mange voksne bliver provokeret af børn, der vrænger over maden og bliver sure. Men hvad kan vi gøre for at opmuntre vores børn og hjælpe dem til at spise varieret? Her er 7 tips, der kan hjælpe på vej.

Kræsenhed er egentlig bare et spørgsmål om definition, og kun et problem, hvis vi gør det til det. For hvem bestemmer, hvad der er ”rigtigt” og ”forkert” at spise? I Danmark bliver man måske kaldt kræsen, hvis ikke man kan lide rugbrød. Kinesiske børn ville nok blive kaldt kræsne, hvis ikke de kunne lide ris. 

1.

Hvornår er man kræsen?

Start med at bliv klar over, hvordan DU definerer kræsenhed? Hvad skal man kunne lide for ikke at være kræsen? Hvis ikke man spiser rugbrød, ost, bananer, frikadeller er man så kræsen? Udfordr dig selv og dine ”regler” for hvad, der er rigtigt og forkert at spise.

2.

Simpel, overskuelig mad

Mange små børn kan bedst overskue mad og tilbehør, når det er adskilt. Tænk gerne i buffet og små skåle, så barnet selv kan vælge. Børn kan som regel bedst lide grøntsager rå. Og hvis ikke du synes, at dit barn får nok grønt, så prøv med små skåle med peberfrugter, gulerødder, sukkerærter, gulerødder osv. inden middagsmaden eller på børneværelset lørdag eftermiddag. Når det står fremme, så nipper de som regel gerne af det.

LÆS OGSÅ: 5 citater fra familieteraupeut Jesper Juul

 

3.

Fri tone

Små børn smager også med øjnene, og når de kigger på maden ved de, om de har lyst til at smage eller ej. Det er ikke rart at blive presset til at putte noget i munden, man ikke har lyst til det (det er det heller ikke for voksne). Lad i stedet fade og skåle gå rundt, og lad dit barn tage hvad, det gerne vil have. Tal positivt og beskrivende om maden i stedet f.eks. ”den her gulerod knaser dejligt, den tror jeg godt du kunne lide” i stedet for ”du SKAL smage før du kan du sige, at du ikke kan lide det”

4.

Respekter barnets valg

Spisning handler i høj grad om tillid og kærlighed. Vi vil børnene det bedste og tænker ”har han nu fået nok?”, ”er hun virkelig blevet mæt?”, men vi må åbne for vores tillid til, at børn faktisk godt selv kan mærke i deres mave om de er mætte eller ej. Og have respekt for det.

5.

Flere valgmuligheder

Hvis dit barn kun vil have syltetøjsmadder, så fjern syltetøjet for en tid. Sørg for forskellige valgmuligheder, der er sunde. Bliver vi bekymret for, om barnet får nok, kan vi let komme til at hente både figenstænger, rosiner, kiks eller andet, så ”de i det mindste får noget”. Men det er et skråplan og kommer til at optage pladsen for maden.

LÆS OGSÅ: 8 tips til mere nærvær i hverdagen

 

6.

Afslappet stemning

Spisning handler meget om stemning. Undgå at vogt dit barn og dets tallerken. Undgå at irettesæt og kommenter på hvad dit barn spiser og hvor meget. Det lægger et pres på barnet og kan nemt fjerne jer fra den hyggelige stemning, som mange egentlig ønsker ved middagsbordet

7.

Se jer selv udefra

Vær de gode værter. Prøv at se jeres middagsbord lidt ”udefra” og se, om du har lyst til at være til middag hos dig selv? Ville du måske selv have lyst til at blive rettet på og kommenteret på hele tiden?

 

 

Rikke Winckler, www.forældresparring.dk