cirkeline”Cirkeline, Coco og det vilde næsehorn” er en sjov historie om venskab i et charmerende velkendt univers.

Cirkeline fylder 50 år, og filmen indledes derfor med tre små sangklip fra tidligere Cirkeline-film, med undertekster, som er lige til at synge med på. Det sætter en god stemning, og så er man ellers klar til at gå i gang med at se den nyeste Cirkeline-film ”Cirkeline, Coco og det vilde næsehorn”. For der er efterhånden lavet en del film om Cirkeline og hendes to venner Ingolf og Frederik, og de bliver ved med at være søde og sjove.

Denne gang får de besøg af Coco, en prinsesse fra Afrika, og det lille irriterende næsehorn Oswald. De to bor på en kakaopakke, og hopper ned til Cirkeline og hendes musevenner. Coco vil gerne hjem til sit folk, som hun mener savner hende, og Oswald vil gerne finde sin mor. Derfor tager de alle ud for at lede efter Afrika, med hjælp fra Ingolf og Frederiks bedstefar, som har et propelfly. De kommer hurtigt til Afrika, som viser sig at være Zoologisk Have.

Ingolf og Oswald finder hinandens venskab i det faktum, at de begge er vant til at være de mindste, og de holder sammen mod de store, som ikke altid er så venligt stemte over for de små. De to venner bliver væk fra de store, og alle tager på eventyr i det, de tror er det vilde Afrika, for at lede efter hinanden og Oswalds mor. De møder mange sjove voksenkarakterer på deres tur, og der er hyggelig underlægningsmusik og et par sange undervejs, som hjælper med at sætte en god stemning.

Coco har prinsessenykker, men Cirkeline og Frederik er overbærende og Coco bløder efterhånden op og finder ud af, at det måske ikke er så spændende at være prinsesse.

Cirkeline

Vedkommende temaer i børnehøjde

Filmen skildrer forskellige børnedynamikker ved f.eks. at vise, hvordan konflikter kan opstå imellem store og små børn, men heldigvis er børn også gode til at skabe venskaber, så der er ikke på noget tidspunkt alvorligt fare på færde.

Samtidig viser den en åbenhed over for fremmede kulturer. Det har været instruktør Jannik Haastrups intention med Coco at skabe en farvet Cirkeline, for at endnu flere danske børn skal kunne identificere sig selv med karaktererne. Og det hjælper de søde børnestemmer ikke mindst på vej.

I Zoologisk Have bor næsehornet Arnold, som har hjertesorger over at være det eneste næsehorn. Han falder for lille Oswald, og kalder sig hans far. Således åbner filmen også en lille smule op for temaet om forskellige familiekonstellationer.

Charmerende og underholdende - og en anelse langtrukken

Filmens fine håndtegnede stil er charmerende, og den er fyldt med sjove  karakterer med velkendte stemmer.

Filmen varer 70 minutter, men havde den været nogle minutter kortere havde det ikke gjort spor, eftersom det er en film primært henvendt til de 3-6- årige. Der tabes lidt dynamik til slut, da historiens konflikter skal løses. Historien trækkes i langdrag ved at lade Oswald forsøge at konfrontere Arnold flere gange, samtidig med at han skal sove en nat imellem hver gang. Det kunne være løst på lidt enklere og mere forståelig vis, men løst bliver det til sidst, og har ikke den store påvirkning på oplevelsen af at resten af filmen har været underholdende.

Premiere den 1. marts 2018
Varighed: 70 minutter