ARoS er kendt for at arbejde med skiftende temaer samt udstillinger og udfordringer for hele familien. Men hvordan formidler man egentlig et stykke guldalderkultur for krudtugler? Børn i byen tog et smut forbi ARoS for at finde ud af det.

ARoS
Kunst for krudtugler
Der var sol og blå himmel over Aarhus fredag eftermiddag, da vi med mundbind og nysprittede hænder trådte inden for i den hvide foyer på ARoS. Ved første øjekast ligner museet fuldstændigt sig selv, men afstandsmarkeringer og afskærmninger vidner dog om, at vi fortsat befinder os i en tid med corona - og ikke mindst det faktum, at ARoS gør hvad de kan, for at gæster skal føle sig trygge under besøget. Udover Valkyrien, den farverige tekstilinstallation, der hænger midt i foyeren og snor sig på tværs af museets etager, lægger vi som noget af det første mærke til plexiglasset ved billetsalget, der er omkranset af guldrammer, hvilket er en både sjov og også ret smuk løsning på coronarestriktionerne i museums-regi.

Efter at være blevet taget godt i mod og have vist både billetter og coronapas, suser vi op ad vindeltrappen til niveau 5, hvor udstillingen "Mellem verdener" holder til. Kun den lilla tekst på væggen nær etagens hjørne afslører, at det er hér udstillingen holder til. Da censoren registerer færden, åbner der sig pludselig et mystisk og sanseligt univers, der med sin dybe lilla vægfarve og endeløse gulddeltaljer byder os inden for i udstillingen.

Dansk guldalder og genistreger
I udstillingens første stykke introduceres vi til Elisabeth Jerichau-Baumann samt væsentlige nedslag i hendes omfattende kunstkarriere og ikke mindst private liv. På væggen står der blandt andet, at hun var en polsk-tysk kunstmaler, som har haft en særlig betydning for den europæiske guldalder, hvor hun med sine orientalske og romanske portrætter først gjorde sig bemærket og siden anerkendt.

Efter at være blevet klogere på udstillingens hovedperson bevæger vi os fulde af forventning og spænding videre ind i udstillingen. "Det er ligesom at være i den lilla del af regnbuen" siger min 4-årige søn, mens vi betragter de mange smukke portrætter, der alle er indrammet i guld. Og det giver jeg ham ret i. Udstillingens skiftevis lilla, røde og lyserøde vægfarver er nærmest en genistreg, der på en og samme tid komplimenterer de fine og intense værker på en legende og levende måde, og samtidig drager paraleller til regnbuen øverst på museet. 


Berømte og bedrøvede børneskildringer

Jeg fornemmer, at min søn synes, at jeg dvaler lidt for meget ved enkelte af portrætterne, da han pludselig tager min hånd og forsøger at trække mig gennem resten af udstillingen. Nok er guld og pangfarver sjove, men der er stadig grænser for en fire-åriges tålmodighed. Der er ikke andre besøgende end os, så vi sætter tempoet op og gadedrengehopper videre gennem udstillingen, indtil vi når til udstillingens børneportrætter. Pludselig genfinder sønnike en ny portion tålmodighed, og vi nærstuderer samtlige malerier af alt fra grevinder og prinser til mindre romantiske skildringer af fattige gadebørn i Rom. Malerier, der giver anledning til fine og dybe samtaler både under og efter udstillingen. 


Da vi efter godt og vel 20 minutter når igennem udstillingen og vi tror, at det var dét, åbner der sig til vores store overraskelse pludselig endnu et børneunivers i udstillingen: En tegnestation! Her er opstillet tre tegneborde med god afstand, hvor man enten kan lade sig inspirere af Elisabeth Jerichau-Baumanns stil og værker eller slippe sine egne kreative og fantasifulde idéer ud og ned på papir. Farmand og sønnike styrter straks hen til det nærmeste bord, mens jeg så mit snit til at betragte lidt mere kunst - nemlig de tegninger, som udstillingens øvrige besøgende har ladet dekorere tegnestationens lilla bagvæg i de ni ophængte guldrammer. Et virkeligt fint initiativ, der binder et smukt guldbånd og den orientalske oplevelse af den danske guldalder. 


Planlægger I at tage krudtuglerne med ind og se den farverige og stemningsfulde udstilling? Så har I helt frem til den 12. september. Hold jer opdateret på retningslinjerne og læs mere om udstillingen her.

Tip! Medlemmer af Børn i byen Klubben får 20 % rabat på årskort til ARoS. 

Fotos: Julie Hedelund