Vi voksne har en tendens til at tro, at børn "nu om dage" ikke længere har lyst til at læse bøger. Men det er helt forkert. Jeg overraskes gang på gang af børns bogbegejstring. Vi skal bare gøre det let for børnene at finde ind i bøgerne.

I min dagligdag som børnelitteraturformidler taler jeg med rigtig mange børn om, hvad det mon er, der kan gøre det svært at komme i gang med at læse en bog. En del børn giver udtryk for, at det kan være svært at tage hul på bogen. At de læser den samme side om og om igen, uden at ordene giver mening. At de kan have svært ved at geare ned efter en hektisk dag og finde ind i bogen. 

Jeg hører også jævnligt om børn, der bruger læsningen af bøger eller lydbøger, hvis de ikke kan sove eller er angste. Bøgernes fortællinger er et godt og rekreativt sted at søge hen. Bøger er fordybelse. De er et helle fra en hektisk hverdag, et sted med sin egen puls. Hvis man bare lige finder derind. Derfor er det rigtig ærgerligt, når voksne laver den forhastede konklusion, at barnet, der har svært ved at komme ind i bogen, nok ikke har lyst til bøger.

Voksne skal tro på børns bogglæde

Når jeg står med en skoleklasse eller en anden gruppe børn, hvoraf en håndfuld udstråler, at bøger ikke er noget for dem, tænker jeg tit, at det her slet ikke kommer til at gå, at nu kommer de til at kede sig og blive urolige. Et halvt minut senere er vi på rejse sammen i en fortælling, der får os til at glemme omgivelserne for en stund. Når jeg slutter oplæsningen, er det som om, vi har fået noget til fælles. Det er ganske magisk.

Hjælp barnet ind i fortællingen

Jeg har aldrig mødt et barn, der ikke er faldet pladask for en fed fortælling. Det har i hvert fald været meget få. Når det kommer til læselunkne børn, vælger jeg altid en bog, der kommer hurtigt fra start og med det samme skaber nysgerrighed. Se min liste med bøger, der fænger fra første linje på Laeseland.dk. Jeg læser højt, også selvom børnene godt selv kan læse. Jeg vælger en kort bog, som kan læses færdig ad en omgang, eller i hvert fald ad et par omgange. For det kan godt være svært at komme tilbage til et handlingsforløb, man først har sluppet. Jeg læser mig gerne hæs i første læsesession, så jeg er sikker på, vi er nået så langt ind i handlingen, at den har opslugt børnene, inden jeg stopper. 

For hver gang barnet får en god bogoplevelse, bliver vejen ind i næste bog lettere. Hvis man giver en bog sin tålmodighed, bliver man belønnet. Den erfaring skal ind under huden på barnet. Det er simpelthen en del af det at blive bogvant. At have evnen til at finde og følge bogens puls er noget, der skal opøves. Barnets forventninger skal tunes ind på, at når man starter læsningen af en bog op, er man lidt famlende, men at man lige hænger på alligevel, og at bogens vidunderlige verden derefter åbner sig op, så man bliver medrevet og underholdt.  

Den helt rigtige bog

"Jeg kan bare ikke rigtigt finde nogen gode bøger", er det mest gængse svar, når jeg spørger børn, hvad der kan være svært, når man skal i gang med at læse. Prøv så vidt muligt at lade barnet tage styringen, når der skal vælges bøger. Det er fint at præsentere barnet for forskellige gode bogmuligheder, men vær lydhør, og undlad at have ambitioner om noget bestemt, du gerne vil have dit barn til at læse. Hvis en bog keder barnet, så læg den væk, og læs en anden. 

Man skal ikke undervurdere vigtigheden af match mellem barn og bog. Eller vigtigheden af at have en voksen, der tror på barnets bogglæde og hjælper barnet til at blive bogvant, hvis barnet ikke finder vejen selv.

LÆS OGSÅ: 
★ Når store børns læsning bliver social
★ Læs højt med din 8-12-årige!
★ Lydbøger til børn
★ Læs 20 minutter hver dag

 

For mere info om bogglæde, besøg laeseland.dk, hvor du også kan finde gode bud på bøger og lydbøger til forskellige aldersgrupper.