Jesper Wung-Sung er klar med andet bind i serien om zombiedrengen Zam, Zam bider igen - serien henvender sig til store børn fra 11 år, og handler om at skille sig ud. Bogen fortsætter hvor det første bind slutter, så det kan anbefales at læse bind 1, Zam, først.

Du har nok et billede i hovedet af hvad det vil sige at være zombie, men Zam passer ikke ind i det billede. Han er nemlig en ret normal dreng, som drømmer om at blive tandlæge og er forelsket i pigen Sofie. Men dér ender det genkendelige for de fleste, for Zam er på flugt. Han må flygte fra Blå Himmel soldater sammen med Oscar – som kun for nylig er blevet zombie, bidt af Zam selv – og egernet Emil. Blå Himmel er en organisation, der mener, at alle zombier er monstre, som ikke burde eksistere sammen med mennesker. Men er Zam ikke netop bevis på, at ikke alle zombier kan skæres over én kam? Rejsen er farlig, men der er lys forude, for de er nemlig på vej til et zombie-paradis, Z-land.

Hvis man er bange for zombier, kan man roligt læse denne bog, for zombierne er ikke skræmmende, bare anderledes. Selv Oscar, der minder mere om en typisk zombie, er bare lidt langsommere end et menneske, både i hovedet og i kroppen. Desuden har han desperat brug for kød, og det må gerne være levende. Zam har lært sig selv at gå som et menneske og tale normalt, selvom han bytter rundt på ordstillingen, når han bliver nervøs, og desuden har han lovet aldrig at bide et menneske igen. Så hvis man gyser, når man læser romanen, er det nok snarere på grund af Blå Himmel og de midler de tager i brug for at fjerne zombier fra verden. Beskrivelserne er levende, men ikke blodige. Zam, Oscar og Emils rejse bliver fortalt i et afslappet tempo, så det er til at følge med som læser – ligegyldigt om man er begynder eller øvet læser.

Zam bider igen er en zombieroman, men egentlig er den en roman om dét at være anderledes. Selvom det ikke er en usædvanlig følelse at føle sig anderledes, kan den være svær at kæmpe med. Heldigvis er Zam ikke helt alene i verden, så han behøver ikke kæmpe uden hjælp. Mens man læser bogen, vil man sandsynligvis komme til at overveje spørgsmålet: Hvad betyder det egentlig at være anderledes? Det er nemlig en del af bogens tema. Er der grund til at være bange for at være anderledes eller at være bange for folk, der er anderledes? Blå Himmel vil have en verden uden frygt for zombier, men findes sådan en verden? Det er ikke til at sige hvordan en verden uden frygt ville se ud, men Zam bider igen sætter tankerne i gang.

Alderstrin: Fra 11 år
Zam bider igen
Forlag: Høst