Børn i byen var med, da 'Pagten' havde premiere på Store Scene på Aarhus Teater, hvor hundredevis af forventningsfulde børn og voksne sad klar til at overvære årets juleforestilling: en 12 timers tv-julekalender kogt ned til godt 2 timers teaterforestilling inklusiv en pause.

Nisser
Kort fortalt er 'Pagten' et eventyr om 12-årige Malte, der går på en lille folkeskole i hans hjemby Thyregod, hvor han er mobbeoffer for klassens populære dreng, Rune, der blandt andet driller ham med hans livlige fantasi. Men det er imidlertid ikke Maltes fantasi, der spiller ham et puds - han kan faktisk se nisser. Sammen med skovnissen Lyda og hendes bror Gibus, skal Malte gennemgå tre svære, magiske prøver for at finde Pagtens skjulested, før den onde isheks Iselin får fingrene i den og ophæver forbindelsen mellem menneskenes og nissernes univers.

Nuttede nisser og en iskold actionskurk
Det er ikke kun forestillingens plot, der er anderledes og spændende. Også kostumerne og scenografien er smuk og fascinerende og rummer alt fra nuttede skovnisser med spidse behårede øre til batmans-lignende ravne og en ægte actionskurk af en isdronning, der får salens yngste til at knue sig til sine forældre. Skulle man som barn blive en anelse skræmt af isheksen Iselin, kan man glæde sig over teatrets loftsnisse, der med sit skønne kropssprog og smil, formår at skabe en fantastisk stemning, som ethvert barn kan mærke. Og det er da også netop loftsnissen, der både indleder og afslutter forestillingen med sin karakteristiske røde nissehue og fløjelsbløde, varme sangstemme.

Et moderne juleeventyr
På mange måder er 'Pagten' et nutidigt eventyr, der formår at forene det eventyrlige i form af det gode og det onde, magi og overnaturlige væsner med mere utraditionelle temaer som mobning, økonomiske udfordringer og en skilsmissefamilie. Alle disse elementer koblet sammen er med til at skabe en tro på fællesskabet både på scenen og blandt publikum.

Nisse
Ingen jul uden Grundtvig
Fællesskabsfølelsen blev for alvor forstærket, da teatrets loftnisse glædeligt inviterede børn og voksne i salen til at synge med på nogle af Grundtvigs mest stemningsfyldte salmer, og på magisk vis, nærmest ophævede grænsen mellem scene og sal. Foruden Grundtvig er der også referencer til De tre vise mænd, Kasper, Melchior og Baltasar og H.C. Andersens fortælling om den grimme ælling igennem forestillingen - så bliver det vist ikke mere traditionelt og eventyrligt!

familie
Garanti for julestemning for hele familien
Når 12 timers tv-julekalender skal koges ned til 2 timer og 10 minutters teaterforestilling, må der naturligvis tages nogle valg og fravalg: de magiske prøver, der virkede umulige at løse i julekalenderen, bliver pludselig det rene barnemad og karakteren Rune der hele stykket igennem har opført sig modbydeligt, lader sig pludselig til sidst omvende og hjælper Malte og Lyda. Publikum lod imidlertid til at acceptere det, så det bør vi andre nok også. Overordnet set er 'Pagten' et fint bud på en juleforestilling, der sammen med det eventyrlige og magiske rummer stærke budskaber som venskab, fællesskab og mod - både til at handle og turde skille sig ud. Alt dette sammen med de mange special effects gør, at der med garanti er underholdning og julestemning i vente for både store og små.

Forestillingen kan opleves frem til den 21. december

Pressefotos: Pagten, Aarhus Teater