Børn i byen var inviteret til premieren på Filurens adventskalenderforestilling, da lågen blev åbnet i onsdags. I køen ind til salen stod spændte drenge og piger, nogle iklædt nissehuer, sammen med deres forældre, mens de tålmodigt ventede på at første forestilling af ”Hemmeligheder” skulle begynde.

børn
Grantræer og en hemmelig gangbro
Hvor man under normale omstændigheder gebærder sig ind i salen samtidig med det resterende publikum, ledte Filurens personale i dette tilfælde forbi garderoben og opstillede grantræer hen til en gangbro, hvor der forenden ventede en rød dør, som man skulle banke på. Døren førte ind til salen, hvor stykket udspillede sig og der træder man direkte ind på et ternet linoleumsgulv, der har en runding, som man bedst kender det fra en skaterrampe. Gulvet er scenografiens gennemgående element og det leder hele vejen ud til siddepladserne blandt publikum. Midt på det interaktive (og gudskelov skridsikre) linoleumsgulv står et retro køleskab, som er forestillingens eneste rekvisit – og her udspiller fortællingen om drengen Noah sig så.

Tossede lyde og travle forældre
Noah elsker lyde – alle slags lyde. Faktisk elsker han lyde så meget, at han sætter lyd på alt. Uanset om han hælder havregryn op, skræller et æble eller leger med sit Star Wars sværd, så er der lyd på. Og så elsker han dyr – især giraffer. Derfor beslutter han sig en dag for at male sin tunge blå præcis som en girafs.

Men Noahs forældre bryder sig ikke om alle Noahs lyde, for det er forstyrrende, når de skal tale i telefon, skrive på deres computere eller holde sig opdaterede på smittetrygget i fjernsynet. Men så er det godt at Noah har sin usynlige ven Elf, for han har aldrig for travlt til Noah. De har et helt særligt sprog sammen, hvor de blandt andet siger ”fikamuflut” – det betyder vidst god jul.

teaterFløjtespil og børnestreger
Fortællingen er trods sin enkelthed fin, underholdende og til tider morsom. Dette skyldes i høj grad skuespilleren Anders Vølpert Momme, der energisk flyver rundt på scenen, mens han samtidig formår at henvende sig til publikum. Noget andet legende, finurligt og nærmest magisk er forestillingens tværfløje, som spilles på af Johanne Andersen, og som gør det både som brandbil, undervandslyde og selvfølgelig fine melodier forestillingen igennem.

Derudover er begge skuespillere beklædt med kostumer, der med sine hvide kridtstreger mest af alt minder om tegninger og børnestreger – alt sammen kreative og finurlige elementer, der formår at binde en rød julesløjfe om forestillingen som helhed, og samtidig hæver fortællingens niveau. ”Hemmeligheder” er henvendt til børn fra 4 år, og med det i mente er det en utrolig fin, morsom og endda stemningsfuld forestilling, der uden moralisering giver anledning til samtale efter man som familie har forladt salen.

Børn i byen giver "Hemmeligheder" 4 ud af 5 stjerner ★ ★ ★ ★

Teaterhuset Filuren åbner nye låger i deres adventskalender de næste 3 weekender, som sagtens kan se uafhængigt af hinanden. Læs om kommende forestillinger og find billetter her.