Halloween er over os, og uhyggen har også nået det store lærred, hvor Familien Addams byder på alt fra samtaler med de døde til farlige eksplosioner. Børn i byen har været i biffen og set den (u)hyggelige familiefilm.

Familiens dystre univers

Mine forventninger til den ikoniske familie var store, da jeg satte mig til rette i det bløde, røde sæde i mørket. Og jeg blev ikke skuffet, da de animerede billeder på lærredet lagde ud med Morticia Addams, der sirligt lægger øjenskygge med asken fra sine afdøde forældre - børsten direkte ned i urnerne på kaminhylden, som var det det mest naturlige i verden. Så er stemningen ligesom sat! Filmens intro tager os tilbage til tiden omkring Morticia og Gomez' bryllup og deres jagt efter det perfekte sted at slå sig ned, eftersom de ikke er velkomne i deres gamle by. De støder tilfældigt på et frygtindgydende gammelt, faldefærdigt og efterladt asyl på toppen af en tåget bakke, hvor de med det samme føler sig hjemme. 13 år senere lever de fortsat i fred fra omverden bag den tunge, mørke port - nu med børnene Wednesday og Pugsley, som på hver deres måde bidrager til Familien Addams' grufulde tilværelse fyldt med støv, råd, død og kærlighed.

Morbid humor for hele familien

I bedste Halloween-stil og helt klassisk Familien Addams, er filmen selvfølgelig spækket med uhyggeligheder i alle afskygninger. Børnene lærer at slås med sabel og skyde med armbrøst, der bliver serveret rådden mad ved middagsbordet af den zombieagtige butler, Lurch, og familiens kæledyr er en stor løve, der æder alt, hvad den kommer i nærheden af. Men filmen gør også en dyd ud af at lade de mest dystre scener blive efterfulgt eller afbrudt af skøre jokes og langt ude påfund, der afløser gåsehud og skrig med latter, så selv ikke de mindste biografgæster bliver rigtigt bange for det, der udfolder sig på det store lærred.

Uden for fællesskabet

Filmens handling sparkes for alvor igang af den farverige Margaux, der har bygget en pink landsby, hvor der hersker fred og idyl så langt øjet rækker. Lige indtil tågen letter og det gamle asyl på toppen af bjerget kommer til syne. Det var nemlig ikke den udsigt, Margaux havde drømt om fra de mange nyopførte huse. Hun opsøger derfor Familien Addams, som har begivet sig ned til byen efter årevis i isolation, for at aftale en makeover af deres elskede mørke paradis. Mødet mellem de to verdener går selvfølgelig helt skævt, og linjen mellem Familien Addams og det almene samfund trækkes endnu engang tydeligt op. Bortset lige fra den detalje, at Wednesday pludseligt ønsker at leve en mere normal tilværelse. Hun starter på den lokale folkeskole og bliver venner med Margaux's datter i et rigtigt teenageoprør mod sin mor, der tydeligvis hader, at hendes datter begynder at gå i lyserødt og hænge ud nede i byen.

En vigtig lektion

Midt i gys, gru og grin er der også en ting eller to at lære af Familien Addams. Særligt i forhold til måden hvorpå der bliver set skævt til dem, der skiller sig ud. Om det er familien, der skiller sig ud nede i byen eller om det er Wednesday, der skiller sig ud i skolen eller derhjemme. Alt sammen kan vi som voksne publikummer se er forkert, fordi vi er klar over, at der ikke er noget galt i at være anderledes. Og for børnene i biffen er denne tematik en vigtig lektion i at omgå andre mennesker med åbenhed og respekt fremfor foragt og pegen fingre. Det er måske sjældent, at vi støder på kuk-kuk-skøre Familien Addams ude i virkeligheden, hvor håndgranater og afhugning af dukkehoveder er normalen. Men dagligt ser vi folk på gaden, der på en eller anden måde skiller sig ud. Jeg synes, at filmen gør det på en god og neddæmpet måde, hvor moralen ikke skæres ud i pap, men tydeliggøres ved, at vi som tilskuere sætter os i de anderledes sted.

Uhyggen bliver i biffen

Familien Addams er en film, der behandler vigtige emner, skildrer uhygge og gru i sin reneste form og samtidigt bringer et smil frem på læben. Og det er netop det sidste, man forlader biografmørket med - et solidt smil på læben.

Børn i byen giver Familien Addams 4 ud af 5 stjerner ★ ★ ★ ★

Filmen kan ses i biografen fra d. 31. oktober 2019. Den er tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år. Se traileren her. Rigtig god fornøjelse!