Børn i byen var inviteret til premiere på Charles Dickens klassiker om den gnavne og nærige Ebenezer Scrooge, der med hjælp fra fortidens, nutidens og fremtidens ånd, ender med at finde frem til julens (og livets) ægte mening.

aarhus teater et juleeventyr

Forventningsglæde og Coronarestriktioner

Jeg har ikke været i teatret siden Corona ramte tilbage i marts, så da jeg nærmer mig Aarhus Teater, er jeg spændt på, hvad restriktionerne mon kommer til at gøre ved oplevelsen. Det er allerede anderledes, før jeg kommer ind i teatret - der er stillet en fin pavillion op foran Café Hack, og det er her, jeg henter billetter og godtepose. Forventningens glæde summer allerede herude foran teatret, hvor mere eller mindre alle aldersgrupper er repræsenteret, lige fra den lille pige med sin lyseblå kanin under armen, til det ældre par, der støtter hinanden op ad trappen til teatret. Jeg tager mit mundbind på for at gå indenfor og på vej ind, får jeg øjenkontakt med en af de ansatte, der står i døren i et gråt, julet sæt tøj med julekugler i hånden og smiler bag visiret. Det er en speciel tid, vi lever i.

Coronarestriktionerne betyder blandt andet, at der skal være et ledigt sæde mellem alle familier eller grupper i salen, så der er færre mennesker end normalt, men selv med det in mente, er der usædvanligt roligt i garderoben og på vej ind i salen. Folk er gode til at holde afstand og ingen prøver at mase sig foran eller skynde sig ind. Da sædenumrene ikke gælder, men rækkerne i stedet fyldes op fra midten i den rækkefølge folk ankommer i, er der heller ikke noget med at hoppe og danse forbi hinanden på rækkerne. Der er ro på, men tag ikke fejl - salen er fyldt med glade stemmer og forventningsfuld summen. Og så dæmpes lyset.

aarhus teater et juleeventyr

En gammel gnavpot og tre livlige ånder

Salmesang fylder salen og sparker julestemningen i gang og vi møder Ebenezer Scrooge, der halter rundt i sit kontor - arbejder og hundser med sin ansatte, Bob. Der er ikke gået fem minutter, før Scrooge har råbt af salmesangerne, at de godt kan pakke sammen, så han kan få noget arbejdsro og skulle nogen stadig være i tvivl om Scrooges karakter, så nægter han at støtte indsamlingen til de syge og fattige med argumentet, at det ville hjælpe på overbefolkningen, hvis de dør. Jeg hører en lille stemme et sted bag mig, der fortæller sin mor, at ham manden på scenen er ond. Morens svar hører jeg ikke, for lyden af raslende kæder fylder rummet og genfærdet af Scrooges afdøde partner kommer frem for at varsle, at den første ånd, der vil dukke op, når klokken slår et.

De fleste kender historien med de tre ånder, der lader Scrooge opleve først sin fortid, så sin nutid og til sidst fremtiden. Fortidens (virkelig sjove) ånd tager os med tilbage i små glimt af en hård barndom og en forelskelse, der ikke blev til mere. Og vi får de første glimt af en glad Ebenezer, der endnu ikke havde skubbet alle i sit liv væk. Men Scrooge mener stadig ikke, at han skulle have gjort noget anderledes - han lever sit liv på den rigtige måde! Nutidens ånd viser Scrooge den gamle kærlighed, der nu er gift med en anden mand, og vi besøger Scrooges ansatte, Bob, hvis lille dreng Tim er syg og døende. Det er en lidt voldsom scene, og det er nok meget godt at forberede specielt de yngste på, at stykket altså tager nogle af livets helt store tematikker op. Scrooge kan ikke selv holde ud at se på det, og vi begynder at se anslagene til en mand, der gerne vil ændre på nogle ting, han ellers ikke mente, var hans problem. Men den stædige Scrooge er der ikke helt endnu. Fremtidens ånd må først vise ham den fremtid han går i møde, hvis han fortsætter som nu - et langt og ensomt liv uden kærlighed.

aarhus teater et juleeventyr

Ægte julemagi og en tåre eller to i øjenkrogen

Ok, indrømmet, jeg har virkelig let til tårer, så måske det siger mere om mig end om stykket - det vil jeg lade jer vurdere. Men med de store tematikker som kærlighed og tab kombineret med solide skuespilpræstationer og et fantastisk sceneshow, gjorde det altså for mig, og jeg måtte tørre en lille tåre væk fra øjenkrogen en gang eller to. De tre ånder, der med deres magiske små lysglimt trækker Scrooge gennem fortid, nutid og fremtid. Lyssætningen, der på et øjeblik forvandler scenen fra det varme, favnende lys over ungdomsforelskelsen og håbefuldheden til det kolde lys i barndomshjemmet tristesse. Det var sand julemagi fra start til slut, og specielt ét sted i stykket føltes virkelig helt surrealistisk, men jeg vil ikke fortælle hvad det var - det skal simpelthen opleves.

aarhus teater et juleeventyr