Fortællingen om Bastian i Den Uendelige Historie er verdens måske bedste børnebog, og nu er der mulighed for at opleve hele fortællingen live på Aarhus Teater. Den storslåede fortælling fremføres på deres ’nye’ scene med alverdens effekter, imponerende skuespil og helt igennem geniale scenografi, der fanger alle og enhver i salen.

Den ultimative familieforestilling

Der er langt fra sparet på effekter, kostumer og fantasi, når det gælder Aarhus Teaters opførelse af Den Uendelige Historie. Den kendte børneklassiker inviterer hele familien inden for i Teatrets smukke og højtidelige omgivelser til en fortælling, som spiller på hele følelsesregistret. I historien, skrevet af den tyske forfatter Michael Ende, følger vi drengen Bastian, der gennem sine bøger flygter fra virkeligheden og forsvinder ind i fantasien. En dag stjæler han bogen, Den Uendelige Historie, hvor vi følger drengen Atréjus rejse gennem landet Fantásien. I landet Fantásien er barnekejserinden syg, og hvis hun dør, så forsvinder hele landet ind til ingenting. Det er således Atréjus opgave at kæmpe mod ondskaben for at finde en kur, der kan redde både barnekejserinden og hele Fantásien. Bastian bliver så opslugt af fortællingen, at han til sidst ender med at blive en del af den. Det samme gør publikum.

Den medrivende fortælling om børneheltene Bastian og Atréjus og om deres tapperhed og heltemod får hele publikum med om bord på rejsen. Fra allerførste scene er publikum engageret og underholdt, når Bastian jagtes af nogle bøller rundt blandt tilskuerne i hele teatersalen. Hele forestillingen igennem kan medrivelsen hos børnene tydeligt høres af skiftevis latter og suk i takt med udfoldelsen af spændingsniveauet på scenen.

Lygtemand, barktrolde og flyvende drage

Det er ærligt talt svært at få hænderne ned over det visuelle univers, der bliver skabt på scenen. Kostumer, kulisser, rekvisitter og talentfulde skuespillere med akrobatiske evner skaber tilsammen en helt uforglemmelig oplevelse, som alle, store som små, bliver imponeret af. Det er svært ikke at lægge mærke til lyset i øjnene på børnene, når dragen flyver gennem luften, bjergene roterer og de mange fantasivæsner på stylter og hoverboards bevæger sig henover scenen.

Den Uendelige Historie er den første forestilling på teatrets ’nye’ scene, der i løbet af det sidste halve år har gennemgået en større ombygning og nu fremstår som et af Nordeuropas mest tekniske moderne teaterhuse. Og jeg skal sandelig love for, at Den Uendelige Historie formår at fremvise de mange nye og tekniske muligheder. Kombinationen af traditionel scenekunst og digitale visualiseringer er i højsædet og ganske enkelt admirabelt.

De to sideløbende fortællinger kan godt give anledning til en smule forvirring blandt de yngste publikummer, men det er ikke af særlig betydning. Den genkendte fortælling om helten og skurken er ikke til at tage fejl af. Og selvom enkelte pointer måske ikke når igennem til alle, så er alles øjne fast rettet mod det beundringsværdige sceneshow.

Fra Fantásien og tilbage til virkeligheden

Til slut ender alt selvfølgelig lykkeligt, mens Oh Land synger det smukke titelnummer, ”Månebarn”. Jeg står nu lidt og tænker, at det bliver hårdt at skulle forlade Fantásien og tage tilbage til virkeligheden igen. Den rørende forestilling formåede at skabe et univers, som betagede både mig og de resterende børn og voksne i salen, og det er trist, at det skulle slutte. Men som vi lærte af fortællingen, er det vigtigt at bevare jordforbindelsen og en sund balancegang mellem fantasi og virkelighed.

Børn i byen giver forestillingen 5 ud af 5 stjerner

"Den Uendelige Historie" spiller på Aarhus Teater frem til den 21. december 2018

Læs mere og bestil billetter HER