Børn i byen var med, da Fredericia Musicalteater i weekenden rullede den lyserøde løber ud til premieren på deres allerførste egenproduktion nemlig Drewe og Stiles De Tre Små Grise. Se vores anmeldelse her.

Børn i byen var inviteret med til premieren på De Tre Små Grise lørdag den 4. september - en forestilling, der markerede startskuddet for det nye Fredericia Musicalteater, der holder til i de lokaler, hvor Fredericia Teater tidligere lå.

oplevelser for børn i aarhusGarvede grisebasser i læder og lyserødt
Da tæppet gik var det tre rockstar-lignende grisebasser med læderjakker og solbriller klædt i lyserødt fra top til tå, der i flot koregrafi, dans og sang mødte publikum på scenen - til stor begejstring for særligt de yngste i salen. Her ses Thor Vestergaard, som den ældste og stærkeste gris, Schwein, Nanna Hjort Rossen som den mellemste og mest klimaansvarlige gris, Nee og endelig Jacob Damsgaard som den yngste, men også klogeste og smareste af de tre grise, Stig.

Men det varede ikke længe for alvoren satte ind: Der kommer nemlig en tid, hvor hvalpe bliver til hunde, killinger bliver til katte og grislinger bliver til grise og svin. Og netop sådan begynder forestillingen om Schwein, Nee og Stig - bedre kendt som de tre små grise, hvis hjem hos deres mor efterhånden er blevet alt for småt og også minder mere og mere om en værre svinesti. Derfor beslutter grisenes mor, spillet af Bjørg Gamst, at det nu er på tide, at sende de tre små grise ud i verden, så de kan lære at begå sig og blive til store og selvstændige grise.

oplevelser for børn i aarhus
Tre trivelige tryner
De komplimenterer og matcher hinanden godt i deres rå og lyserøde look, men har dog hver sit udtryk, der definerer og understreger grisenes forskellig- og personlighed: Schwein, der er den ældeste og stærkeste af de tre grise er klædt i en lysrød, ærmeløs t-shirt, løse shorts og en kasket, mens Nee er iført en ternet, lyserød skjorte, pink nederdel og hårbøjle, der fremhæver hendes feminine side. Sidst men ikke mindst bærer Stig et par habitbukser, skjorte med seler og selvfølgelig briller og hue der afslører, at han er lidt af en nørd (på den gode og eftertænksomme måde!)

Selvom forestillingen har fokus på både den gode fortælling og indeholder væsentlige humoristiske elementer, lykkes den også forbløffen godt som musical, tiltrods for at den hverken indeholder Disney versionen "hvem er bange for den store stygge ulv" eller andre sange, man som publikum kan synge med på fra begyndelsen.

oplevelser for børn i aarhus
Ikke for pattegrise
Forestillingen varer cirka en time og er uden pause. Fredericia Muscialteater anbefaler den for tre- til otte-årige og deres voksne. Dog synes vi på redaktionen, at aldersgrænsen er en anelse lavt sat, da stykket varer 60 minutter uden pause, hvilket formentlig er for meget at forlange af en tre-årig. Til gengæld kunne det på premieredagen høres, at både børn og voksne var overraskende begejstrede og underholdt rundt om i lille sal, hvor forestillingen havde premiere - så den er absolut også relevant for børn over otte år.

Så hvis I er friske på at blive blæst bagover af en finurlig og fjollet børnemusical, så sæt kursen mod Fredericia, og sæt jer godt tilrette i de bløde sæder omgivet af et lyserødt og rockende team, hvor selv bandet har griseøre på!

De Tre Små Grise spiller på Fredericia Musicalteater frem til den 19. september 2021.