På genåbningsdagen den 6. maj slog Aarhus Teater dørene op til et brag af en Danmarkspremiere på det fortryllende slikeventyr, Charlie og Chokoladefabrikken. Læs vores anmeldelse af den familievenlige musicalversion her.

charlie og chokoladefabrikkenEn magisk guldbillet
Da vi torsdag aften ankom til teatret i støvregn, blev vi mødt af ren genåbning- og forventningsglæde i den 20 meter lange kø foran og op ad teaterets trappe. Her fik vi udleveret en goodiebag med søde sager til forestillingens pause, mens vi samtidig fik mulighed for at beundre teatrets udendørs udsmykning, der med slikkepinde, karameller og chokolade satte rammen allerede inden vi nåede inden for de fortryllende murer. Inden vi vidste af det blev vi mødt af det imødekommende og effektive personale, der tjekkede vores coronapas og billetter, inden de ønskede os god fornøjelse.

Fortællingen handler om drengen Charlie Bucket, der lever en rå og farveløs tilværelse sammen med sin hårdtarbejdende mor og to sæt bedsteforældre i et gråt baggårdskvarter. Mens moren knokler dag og nat sørger Charlie for at finde mad og se efter sine gangbesværede og fortællelystne bedsteforældre, der ligesom Charlie drømmer. Charlie fantaserer om slik og chokolade og hans største besættelse er wonkas-mega-klistrede-monster-festlige-choko-drøm. Men da den verdensberømte chokolademager Willy Wonka få dage inden Charlies fødselsdag annoncerer, at der i hans chokoladebarer befinder sig fem guldbilletter, som hver giver et barn - ledsaget af en ansvarlig voksen - adgang til en rundvisning på den ellers lukkede chokoladefabrik, begynder Charlie for alvor at drømme - og på nærmest magisk vis lykkes det ham at få fingrene i den femte og sidste guldbillet.

Modsat de fire andre ulydige og grådige børn, der er alt for optagede af sig selv, får Charlie det meste ud af ingenting.

willy wonkaForestillingen er teatrets største i nyere tid og består af 19 medvirkende på scenen og et liveorkester i musikgraven foran.

Forestillingen er delt op i to akter, hvoraf scenografien i den første nærmest udelukkende består af minimalistiske og farveløse elementer som containere og skraldespande. I takt med at man som tilskuer stifter bekendtskab med Willy Wonka og hans chokoladebarer, dukker der løbende farverige karakterer og elementer op, der nærmest eksploderer i forestillingens anden akt, der udspiller sig på den magiske og til tider kaotiske chokoladefabrik. Her skrues der for alvor op for scenografiens mange overdådige visuelle elementer, der får fabrikken til at ligne et fantasi- og vanvidsland. Det er det eventyrlige og sukkersøde overfor det uhyggelige og farlige!

Realistisk og rørende
Selvom historien har mere end 50 år på bagen, har holdet bag teaterforestillingen formået at implementere nutidige elementer som influencere, gamere, et væld af skærme, samt pinlige voksne og overbeskyttende curlingforældre, der afkræfter myten om, at teatret er gammeldags og kedeligt. Både stykkets karakterer og hele castet bag komplementerer hinanden fantastisk, hvilket er med til at tryllebinde én fuldstændigt. Særligt båndet mellem forestillingens yngste karakter, Charlie Bucket, og den noget ældre bedstefar Joe, der er lidt af to fantaster, er fint og beundringsværdigt skildret - faktisk i en sådan grad, at man til tider ikke kan undlade at få våde øjenkroge.

En fantasirejse for hele familien
Charlie og Chokoladefabrikken er i dén grad en seværdig forestilling, der giver anledning til masser af snakke efterfølgende. Derudover er det en kæmpe hyldest til fantasien, magien og forestillingsevnen, idet den minder os om vigtigheden i at drømme og fantasere - også når tilværelsen af og til kan virke hård og uretfærdig. Forestillingen er målrettet børn fra 8 år og opefter og varer lige omkring 2½ time inklusiv pause.

Børn i byen giver Charlie og Chokoladefabrikken 5 ud af 5 stjerner

Charlie og Chokoladefabrikken kan opleves på Aarhus Teater frem til den 19. juni. Læs mere om forestillingen og find billetter her