Er I trætte af stress, jag og nul nærvær i hverdagen? Fortvivl ikke - her kommer 8 nemme råd, som giver mere overskud til familien. 

1: NUL MOBIL

Gør det til en vane at lægge din mobil i lommen, når du er sammen med dine unger. Ikke noget med konstant at tjekke Facebook eller mail – tit er det bare en dårlig vane. Dine børn kan mærke, hvis du ikke er nærværende og hele tiden kigger ned på skærmen i stedet for i deres øjne. Du vil også slappe meget mere af i øjeblikket, hvis du parkerer mobilen i lommen.

2: GEAR NED PÅ VEJ HJEM

Er du på vej fra arbejde for at hente ungerne i et vildt og hæsblæsende tempo? Giv dig selv lov til at cykle i et roligt tempo eller høre noget afslappende musik i bilen, så du kan rense hjernen fra dagens stress og hente ungerne med overskud og smil frem for stress og jag. Du kommer måske fem minutter senere frem, men de minutter er godt givet ud.

3: LILLE UDFLUGT I HVERDAGEN

Hvis I har overskuddet og muligheden en gang i mellem, så hent ungerne en time før de plejer og tag på legeplads, biblioteket, i skoven eller tag hjem og bag boller. At lave noget, man mest plejer i weekenden på en helt normal tirsdag kan vække lykke hos store og små – der skal ikke så meget til.

4: MOR & FAR-TID

Når ungerne sover, så kan man hurtigt ende med at sidde og glo på hver sin skærm eller falde hen til endnu en Netflix-serie. Men det er også vigtigt at huske at kigge hinanden i øjnene. Selv om I er ultra-trætte, så aftal, at I f.eks. hver fredag spiser sammen, når ungerne sover. Bestil mad udefra eller lav lidt ekstra lækkert. Tænd stearinlysene, drik et glas vin og husk hinanden på, hvorfor I er kærester.

5: RO PÅ

Efter en uge fuld af institution, skole, legeaftaler og fritidsinteresser har børnene (og I) sikkert brug for fred og ro. Sørg for ikke at have for mange aftaler i weekenden eller prøv i hvert fald at sætte en dag af, hvor I ingenting skal. Det giver nærhed med en dag, hvor ungerne kan have nattøj på lidt for længe, og I ikke skal andet end at være sammen.  

6: LAV MAD SAMMEN

Det kan godt være, det ikke virker som verdens bedste ide, når I står helt trætte klokken lidt for sent – at inddrage ungerne i madlavningen. Men hvis I om morgenen snakker om, at I aften skal I lave lasagne sammen, så vil børnene måske synes det er hyggeligt at være med til at lave middagen og forhåbentligt også spise den. Under madlavningen får man tit nogle gode snakke.

LÆS OGSÅ: De 5 cafeer med udsyn til barnevognen

7: FORBERED OM AFTENEN

Vi kender alle sammen de stressede morgener, hvor alting er en kamp. Hvis I har overskuddet, så prøv at forbered lidt aftenen før. Find tøjet frem til ungerne, dæk morgenbordet og smør madpakken – så har I vundet et kvarter, hvor I kan sidde og vågne sammen uden stress.

8: DYNE-SNAK

Når du putter dit barn, så prøv at finde tid til at snakke om dagen - hvad har I lavet? Det giver ro og nærvær at sidde en stille stund og putte under dynen – og det er også her, der er rum, tid og plads til at dit barn kan fortælle om ting, der måske er svære at snakke om ellers. Forsøg at prioritere putningen som en vigtig ting, der ikke skal overstås på nul tid, for det kan børnene mærke.  

9: MEDITER

At meditere lyder måske lidt spirituelt - og kan man overhovedet det med børn, tænker du nok. Men ja, det kan man sagtens, og det er faktisk super godt for både børn og voksne at geare ned, få skabt ro, og især at meditere. Hvis du er nybegynder, kan du f.eks. prøve appen OliOli, der giver adgang til 100 guidede meditationer fra 3 til 45 minutter. Meditationerne har forskellige fokusområder og er indtalt af nogle af Danmarks bedste meditationsinstruktører.

Husk: Medlemmer af Børn i byen Klubben får 20% rabat på meditationsappen OliOli – Meditation.