Undersøgelser viser at jævnlig motion i hele graviditeten giver færre komplikationer under fødslen og gøre det lettere at komme af med de overflødige graviditetskilo efter fødslen. Børn i byen giver her en guide til de motionsformer, der kan dyrkes stort set gennem hele graviditeten samt bud på, hvor i Aarhus det kan gøres.

 

Yoga 

Efterhånden har ethvert yogacenter gravidyoga på programmet og holdene bliver hurtigt fyldt op. Men det er også forståeligt. Yoga er smidighed. Yoga er åndedræt. Yoga er kropsbevidsthed og en mentalsport. Og de fleste, der har dyrket yoga i deres graviditet har aktivt brugt øvelserne under fødslen – især åndedrætsøvelserne. Børn i byen kan varmt anbefale Ashtanga Yoga Shala på Nørre Alle, hvor Birgitte hver torsdag underviser gravide. Tilmeldingen skal ske ved birgitte@birgittesyoga.dk

Crossfit

Er du i god form og er du til høj intensitet, råstyrke og masser af forbrænding, skal du måske kaste dig over Crossfit. Det skulle være den ultimative forbrændingssport, da det primært er intervaltræning kombineret med masser af styrketræning. Du kan dyrke crossfit på Havnen (Sverigesgade 1-3), hvor Aarhus Crossfit holder til.

Svømning

Vand er godt. Især hvis man er højgravid og begynder at kunne mærke vægten tynge på rygraden og i lænden. Svømning et par gange om ugen og nogle lange gåture er en fin kombination og kan være med til at holde ømheden fra livet og vandet ude af kroppen. Svøm hvor som helst, når som helst. Aarhus Svømmestadion er et rigtig godt sted, hvor der er åbent for motionister dagligt. Læs mere om åbningstider med mere på svst.dk

Gåture

Lange gåture, gerne med kæresten i hånden, er især godt for hævede ankler, svulmende knæ og vand i fødderne. Er du ikke typen, der tonser derudaf til crossfit-timen eller måske ikke er så glad for vand, så er de lange gåture et rigtig godt alternativ. Bare du holder dig i gang og bevæger dig minimum 30 min. om dagen. Gå fx en lang aftentur i Riis Skov og hold pause ved den smukke havudsigt. Her kan du også trave i rask tempo op af ”Djævlebakken” ved den Permanente. På den måde holder du pulsen oppe.

Fotos: Morguefile