Børn i byen giver Snehvide 5 ud af 5 stjerner: *****

Vi kender alle eventyrene, hvor stakkels, sårbare prinsesser reddes af de noble prinser på deres hvide heste. Og eventyret om Snehvide er ingen undtagelse, som vi kender det fra Disneys tegnefilm. Men Aarhus Teater har med musicalen Snehvide formået at give Snehvide både kant og personlighed.

Fortællingen er den samme som altid, men mødet med Snehvides univers føles alligevel som en helt ny og betagende rejse. Vi præsenteres for en Snehvide, der længes efter at opleve verden udenfor slottet, der hellere vil lege vildt og skære ansigter, end at lære at neje fint. En Snehvide, der modsiger sin onde stedmoder i forsøget på at få sine ønsker opfyldt. Hun synger med en mere rå og sårbar klang end forventet, og det klæder hende overraskende godt.

Også den onde stedmoder har fået nyt liv. Vi får lov til at snuse til hendes forfængelighed og usikkerhed, hendes overdrevne facadespil, hendes desperation, der oser ud af hendes handlinger og bevægelser. Karikeret og sminket som en dragqueen fører hun sig frem med ynde og mystik, dansende og syngende til tangoens udfordrende toner. Betagende og glitrende, så selv en prinsesseelskende 5-årig må se sig fortryllet af den ellers onde dronning.

Dværgene har fået andre mere nutidige navne, men ellers lever de fuldstændigt op til forventningerne. De har humor, de har skævheder, de kan underholde og fortælle. De kan danse streetdance og sågar en ægte gangnamstyle. Inspirationen til deres bevægelser er eftersigende hentet i Stevie Wonders gyngende hoved, og deres rasta-lignende huer og skjorter giver dem en dejlig, letsindet karakter.

Musikken fra orkestergraven breder sig over mange genrer, fra tubaens tunge efterslag under dværgenes marcheren, over tangoen til de romantiske serenader. Efter både gys, gru og høje grin når man til det forløsende øjeblik, hvor prinsen kysser Snehvide, så hun vågner. Og jvf den føromtalte kant, Snehvide nu er begavet med, springer hun ikke straks i hans arme, men sikrer sig først, at han ikke ønsker at ændre hende til en nikkedukke, der kan neje og være stille. Hvor er det klædeligt!

Eventyret ender selvfølgelig lykkeligt, Snehvide får sin (lidt voldsomme) hævn. Men når lysene tændes fortsætter eventyret dog lidt endnu, som man sidder der under svaner, lysekroner og guldmalede balkoner. Aarhus teater lever både fortryllende rammer samt en fabelagtig forestilling for både børn og voksne.

Snehvide spiller på Aarhus Teater frem til 3. marts 2013.

Foto: Rasmus Baaner