Kongen og tiggertøsen
Eventyrteatrets aktuelle familiemusical Kongen & Tiggertøsen er en eventyrlig tidsrejse tilbage til Christian 4’s regeringstid, der giver os et dramatisk, medrivende og ikke mindst musikalsk indblik i datidens København.

Historien udspiller sig i København anno 1628 med Rosenborg Slot som centralt omdrejningspunkt. En gruppe gøglere er blevet hyret af kong Christian 4’s sønner og døtre til at optræde for kongen til et forestående bal på slottet. Desværre spænder byens stodderkonge ben for planerne, da han smider teatertruppen i Tugt- og børnehuset. Her følger en lang række forviklinger, der spænder over fangeflugt, mistanke om hekseri, hemmeligheder og forelskelser. Der er mange tråde at holde styr på for – især det yngre – publikum. Alligevel formår de dygtige skuespillere at holde os alle til ilden.

Kongen og tiggertøsen
Gammel historie i nye klæder

1600-tallets Danmark er en fremmed og eksotisk verden for nutidens børn og virker derfor som et godt afsæt for at tryllebinde publikum. Eventyrteatrets styrke er netop, at man formår at kombinere det klassiske og velafprøvede musicalformat med moderne elementer – fx vil historikere nok rynke panden ved synet af break dance i Kongens København anno 1628. Men hvad gør det, når virkemidlerne går rent ind hos børnene i salen?

Forestillingen er et imponerende udstyrsstykke uden lige. Alle skuespillere, høje som lave i den historiske handling, er klædt i flotte dragter og sminket overbevisende. Hvis nogle børn blandt publikum derfor undervejs mister tråden i stykkets handling, er der altså altid noget andet at lade øjnene betage af. Det gælder også koreografien, der virkelig betager. Masser af medrivende dans og imponerende trin, der kommer helt ud over scenekanten. ’Kongen og tiggertøsen’ er langt fra en støvet bearbejdning af Danmarkshistorien, men tværtimod sprælsk og smittende.

Kongen og tiggertøsen
Børn spiller for børn

For børn er det helt klart noget særligt at se andre børn optræde. Det er som om, at det lige gør stykket en tand mere vedkommende – måske fordi man i sit stille sind kan drømme om selv at stå på scenen? De unge skuespillere fylder scenen godt ud og imponerer med både at kunne spille, synge og danse.

Persongalleriet i ’Kongen og tiggertøsen’ er meget omfattende. Måske også for omfattende i dén forstand, at publikum skal holde styr på mange detaljer og navne for at følge med. Dét gør handlingen lidt kringlet. Min 7-årige datter måtte fx holde tungen lige i munden for at holde rede på alle stykkets forviklinger og twists, som nok er nemmere at overskue for lidt ældre børn. Dét til trods var der 100% koncentration undervejs, og jeg nåede kun et kort sekund at være bekymret for om hun kedede sig, da hun undervejs i stykket spurgte: ”Hvornår slutter det?” – for hun fulgte lynhurtigt op med: ”Jeg ville ønske det kunne vare for evigt!”
Det må da siges at være den bedste anbefaling, man kan få!

Teater OG Tivoli? Win-win!

Som børnefamilie kan man oplagt kombinere et besøg i Glassalen med en tur i Tivoli, der i efterårsferien har slået dørene op til den årlige fejring af Halloween. ’Kongen og tiggertøsen’ er en god og underholdende teateroplevelse for store og små og får klart en anbefaling herfra. Især til børn fra 7 år og opefter, der nok bedst matcher de mange tråde i handlingen og en fuld forståelse af det historiske København, stykket vækker til live.

Fire store stjerner ud af fem:
Eventyrteatret, Glassalen i Tivoli
Spilleperiode: Den 7.-22. oktober 2017