Dalawella
Srilankanerne er det sødeste folkefærd og byder dig velkommen med åbne arm. Og det er ikke udelukkende for at få noget ud af dig, de er søde. De er det ganske enkelt af natur. Og apropos natur – der vinder de også. Smukke uspolerede sandstrande, lange palmer der svajer i vinden, for ikke at tale om det fantastiske dyreliv i vand, på land og i luften. Her deler Jane fra rejsebloggen Janeaway.dk ud af sine bedste tips til Sri Lanka.

Første stop på de 12 dage var den fantastiske strand Dalawella, et par km fra Unawatuna. Vi havde ikke booket chauffør hjemmefra og det behøves heller ikke. Umiddelbart efter ankomst, fandt vi Thilak, som kørte os de tre timer sydpå (og som vi bookede som privatchauffør senere på turen, hvor vores program var lidt tight).

Vi boede på Rockside Cabanas (du kan læse mere om de steder, vi boede på Janeaway.dk), som ligger helt idyllisk i den ene ende af Dalawella beach, hvor der er en vidunderlig børnevenlig lagune. Perfekt til familier. Vi var så heldige at snorkle med en kæmpe havskildpadde, der havde fundet vej ind i lagunen. Den var meget tillidsfuld og lod sig ikke forstyrre af lidt snorkling.
På begge sider af lagunen er der enormt store bølger, som efter kl. 16 tilkalder alle de legesyge surfere.

Fra Dalawella kan du nemt tage en tuk-tuk til Unawatuna og videre til Galle (8km) for at se byen og fortet. Gør et stop på vejen til den underskønne strand Jungle Beach. Stien ned til stranden er bogstaveligt talt en jungle med aber, der svinger sig fra gren til gren. Stranden er smuk. Vi var der på en public holiday, så der var mange lokale. De har i den grad en fest på stranden.

Sea Turtle Hatchery
På havskildepadde-hospital og hvalsafari

Omkring fire km vest for Unawatuna på den store trafikerede hovedvej ligger Sea Turtle Hatchery, hvor de hjælper små (og tilskadekomne) skildpadder med at få kræfter til at komme ud og klare sig selv i det store hav. Det var sjovt at se, både for store og små. Og lidt en turistfælde… Og når tuk-tuk chaufføren som kører dig, nu har fået din opmærksomhed, hænger du på den. Så vi måtte også (lettere modvilligt) forbi en Herbal Garden, hvor vi i 45 minutter (med grøn the i hånden) hørte om alle de naturlige lægemidler, de havde i urtehaven.

LÆS OGSÅ: Hemmelige perler ved Costa Brava kysten

Mirissa strand er propfyldt med mennesker, vandsport og spisesteder. Men der er mange omkringliggende strande, som er mere rolige og familievenlige. Hovedattraktionen i Mirissa er hvalsafari. Der er et hav af udbydere. Bestil ved Raja and the Whales, de er top-professionelle, går meget op i dyrevelfærd og samler data ind til forskning. De kommer ikke for upassende tæt på hverken hvaler eller delfiner. Der er garanti for at se hvaler, ellers får du enten halvdelen af pengene tilbage eller kan komme på en ny tur dagen efter uden beregning. Vi så et hav (så at sige) af delfiner og 4-5 blåhvaler. Virkelig imponerende. Ingen søsyge til trods for seks timer på vandet.

Fuldmåne-magi på stranden

Tangalle er kendt for at have en utrolig smuk strand og det er ikke bare hovedstranden, som munder ud i Marakolliya Beach og ender i Turtle Point. Der er så mange små paradisbugter med den ene uimodståelige strand efter den anden. Byen Tangalle er hyggeligst nede langs stranden, hvor der er restauranter og caféer.
Vi var så heldige at være i Tangalle omkring fuldmåne, hvor havskildpadderne kommer op på stranden og lægger æg. Efter en ret lang gåtur langs stranden, når vi frem til skildpaddens hul, hvor vi, som den første lille gruppe af en stor turistgruppe, ser 3-4 æg komme ud af skildpadden, inden det er næste gruppes tur. En ret fin oplevelse.

Sri Lanka

I Tangalle mødtes vi igen med vores chauffør Thilak, som kørte os de små to timer til nationalparken Uda Walawe. Vi lejede en jeep nær parken og var på safari i 2,5 time. Det var virkelig en fed tur og vi så vandbøfler, krokodiller, elefanter og mange forskellige fuglearter. Vi var der midt på dagen og selvom det er det varmeste tidspunkt, var der mange dyr. Efter en masse bumlen rundt i jeepen, kom vi tilbage i Thilaks nyvaskede bil og kørte til et meget lokalt frokost- sted, hvor vi var de eneste, der ikke spiste med fingrene. Skøn krydret mad!

Bjergbyer og te-plantager

Derfra tog vi til Ella, som er en virkelig charmerende bjergby med backpacker-vibe, hvilket lige er mig. Vi havde en enkelt overnatning inden vi skulle på togtur næste morgen fra den hyggelige Ella station, som i øvrigt har vundet en pris for at være ’Best Kept Station’ i 2013. Togturen til Nano Oya varer tre (utroligt smukke) timer. Udsigt ud over te-plantagerne i bjergene, mens skinnerne drejer om bjergkæderne, så du kan se toget foran dig, med de mange lokale, der hænger ud af dørene.

Fra Nano Oya kørte Thilak os til Kandy, som er en ret spændende by. Den kan virke larmende og rodet og en smule kaotisk, men jeg kunne godt lide den. Og ligeså kaotisk handelsgaderne er, ligeså fredfyldt er det at gå rundt om søen. Besøg også 'tand-templet', når du er der. Fra Kandy kørte vi til Negombo, hvor turen sluttede. For denne gang.

TIP! Få meget mere rejseinspiration på Janeaway.dk

Tilmed dig Børn i byens nyhedsbrev og få de bedste oplevelser for børnefamilier serveret i din indbakke hver eneste uge. Følg også Børn i byen på Facebook og Instagram.