kæmpestore pære
”Den utrolige historie om den kæmpestore pære” er et godt bud på efterårets biograffilm for hele familien. Filmen sikrer underholdning for alle aldre fra start til slut.

Det velkendte univers af Jakob Martin Strid

Animationsfilmen ”Den utrolige historie om den kæmpestore pære” er filmatiseret efter Jakob Martin Strids billedbogsroman af samme navn. Filmen er magisk, flot og detaljerig, ligesom bogen også er det. Universet er meget tro mod Strids bog, og børn der har læst bogen, eller andre af Jakob Martin Strids historier, vil hurtigt føle sig hjemme i filmens historie og visuelle univers. Dermed ikke sagt at filmen kun er for børn der har læst Jakob Martin Strids bøger. Filmen kan sagtens ses uden at man har læst bogen på forhånd.

Alt ånder fred og idyl i Solby, hvor den forsigtige elefant Sebastian bor sammen med sin gode ven, den nysgerrige kat Mitcho. Pludselig en dag forsvinder J.B., byens borgmester. Viceborgmester Kvist overtager posten, og truer med at afskærme byen fra solen for altid, med sin nye høje rådhusbygning. De to venner modtager herefter en flaskepost med et brev fra J.B. Med brevet følger et frø, som de sår i deres have. Hen over natten vokser en kæmpestor pære op af jorden. Sammen med professor Glykose jages pæren og vennerne, ved en misforståelse, ud på havet af Kvist. Mitcho overtaler Sebastian til at de skal sejle videre ud på eventyr i pæren, for at finde J.B. som de tror opholder sig på Den Mystiske Ø. De ønsker nemlig at J.B. skal komme tilbage igen, og redde byen fra Kvists solformørkelse.

kæmpestore pære

Rent visuelt er der masser af ting at gå på opdagelse i, uden at det dog flytter fokus fra selve handlingen. Der kunne måske være brugt lidt længere tid på at forklare og udforske Den Mystiske Ø, når mødet med den nu engang er ventet igennem størstedelen af filmen.

Filmen har skruet lidt op for spændingen i forhold til bogen, men bliver ikke på noget tidspunkt rigtigt farlig, hvilket betyder at alle kan være med. Det er en letfordøjelig film, på den gode måde. Sebastian og Mitcho er hinandens modsætninger, men sammen er de stærke, og deres venskab får, med hjælp fra Glykoses finurlige tekniske snilde, dem alle tre igennem den ene udfordring efter den anden.

Humor til alle aldre

Historien er skåret ind til benet, og den er underholdende fra start til slut. Dialogen er humoristisk, ikke mindst Peter Frödins karakter Glykose, samt tre pirater, med Camenberg i spidsen, i form af norske Jakob Oftebro. Der er humor på flere plan, hvilket også får de voksne til at le med.
”Den utrolige historie om den kæmpestore pære” er en sød og sjov film, som kan underholde alle aldre. Og så giver den lyst til at (gen)læse Jakob Martin Strids universer.

Premiere: Den 12. oktober 2017

Billeder: Nordisk Film